fredag 15 mars 2013

Filtar

Jag har fått en hel del garn av mammas arbetskompis, restgarn i kassar som hon inte har användning för längre. Under våren/sommaren började jag virka babymössor för att göra något bra av garnet, jag skänkte mössorna till olika insamlingar som skickade ner de till Afrika, och för att få övning i att göra barnkläder och kläder över lag eftersom jag aldrig hade gjort det tidigare.
Sedan dess är det lite av en oskriven regel.
Garn jag får används till välgörenhetsprojekt.
(Garn jag köper eller får i byten använder jag till mig själv och planerar jag presenter så köper jag garn till det ändamålet)

Det har blivit en hel del nu under de senaste månaderna, som väntar på att bli ivägskickat.


Den här gallerfilten och den lilla ugglan gjordes av ett 200g nystan "Tradition". Jag fyllde ugglan med de sista trådbitarna så inte en centimeter slösades bort

Snuttefilt av en mormorsruta

En lite större filt. Var inte förrän den var klar och trådarna fästes som jag insåg att kombinationen vitt,orange,rött,grönt och svart var rätt häftig

Jag gjorde rutor förra våren, glömde bort mönstret och mina ändringar av det och hade sedan bara de rutorna jag redan gjort att använda. Så det blev en filt av de.

Jag älskar att rutorna gör symmetriska mönster åt olika håll!

En riktigt stor, och tung, filt. Gjord helt i restgarn av bomullsmodell, dubbelt garn och lite mindre nål för att få den kompakt. Den är lite ojämn och bubblig eftersom det är olika tjocklek på garnet men den är robust och av någon underlig anledning så gillar jag den. Jag ler varje gång jag ser den.

(To Maria)
I have received a lot of yarn from my mothers co-worker, left over yarn in bags that she don´t find use for anymore. During spring/summer I started crocheting babyhats to do something good with the yarn, I gave the hats to charity that sent them to Africa, and to get practice in making babyclothes and clothes in general since I was new to that.
Since then it has become a rule.
Yarn I receive gets used to charity-crocheting.
(Yarn I buy or get in exchanges I use for myself, and If I plan a gift I buy to that)
It has become a lot during the last couple of months that is now waiting to be given away to charity.
(pic)
This blanket and the little owl is made of one 200g skein of "Tradition". I used the last scraps of yarn to stuff the owl with
(pic)
Baby blankie of a grandmasquare
(pic)
A bigger square. Wasn´t until it was finished and the ends was being secured that I realised that the colour combination white, orange,red,green and black was kinda cool.
(pic)
I made the squares last spring, forgot the pattern and my revised pattern and just had theese squares. So it became a blanket.
(pic)
I love that the pattern makes symmetrical pattern at different angles
(pic)
A really big, and heavy, blanket. Made all in leftover yarn in cotton, double thread and smaller hook to get it thick. It´s a little uneven and wubbly because of the different thickness, but it´s robust and by some weird reason I like it. Makes me smile every time I see it.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar