fredag 15 mars 2013

Grönt projekt

För några veckor sedan gjorde jag i ordning fyra glasburkar och sådde lika många frön i varje burk, vattnade lätt och förslöt sedan burkarna. Jag ställde de på fyra ställen med olika mycket ljus i lägenheten och lämnade de. Jag har inte öppnat burkarna eller gjort någonting med de under snart en månads tid utan låtit det lilla ekosystemet byggas upp och sköta sig själv inuti burken.

Burk 1 har stått i köksfönstret


Burk 2 i växthuset i köksfönstret


Burk 3 i vardagsrumsfönstret.

Burk 4 stod för mörkt och har inte tagit sig ännu.
 Jag tycker det är roligt att se de tydliga skillnaderna, naturvetare som man är, mellan de olika burkarna.


Jag visste att burk 2 skulle ta sig mer eftersom den fick mest ljus, men att det skulle komma upp fler växter i burk 3 var nytt. Jag sådde precis lika många frön!
Jag använde de burkarna jag hade hemma, men det hade varit kul att göra det i riktigt stora burkar med flera olika sorters växter.
Och eftersom man inte ska vattna de så är det en perfekt present till de som saknar gröna fingrar. Bara att ställa burken i fönstret.

I botten är där vattenfyllda gelékulor, som startreservoar för vatten och för att suga upp vattnet som bildas som överskott, sedan är där ett tunt lager med akvariegrus och sedan jord. Frön, väldigt tunt lager jord över och sedan en matsked vatten för att jorden skulle bli fuktig. Stäng ihop, förslut och lämna.
Vill man kunna öppna burken lite då och då lägger man i lite aktivt kol tillsammans med det understa jordlagret så doften kontrolleras mer. Öppnar man burken måste man också kompensera för vattenförlusten. Beroende på storlek och jordmängd så runt en tesked vatten per timme burken är öppen, men det är svårt att säga exakt. Låt stå en dag och ser det torrt ut, häll i mer vatten.
Jorden ska inte vara konstant fuktig, det ska fortfarande se ut som jord och inte som lera. För mycket vatten så möglar fröna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar