lördag 23 mars 2013

Kryddiga Bananmuffins

Jag är en av de som inte kan äta bruna bananer. Jag tycker det är riktigt hemskt. Om jag ska äta bananer så ska de vara precis mellan grönt och gult.
Tyvärr så tar det inte många dagar innan de får bruna fläckar och jag avskyr att kasta mat så jag försöker använda de ändå. Har jag ont om tid så mosar jag bananerna två och två i en fryspåse eller plastburk, tillsammans med en skvätt pressad citron och sedan in i frysen. Dessa tar jag sedan fram till smoothies eller bananmuffins.
Bananmuffins är det jag oftast har i frysen. Det är enkelt att göra och mättar bättre än andra muffins tack vare bananerna. Men jag föredrar lite kryddor tillsammans med bananen så att det inte blir för sött och efter otaliga bak av de så har jag mitt bästa recept på kryddigare bananmuffins.
Eftersom jag bakar och lagar så mycket mat, och tydligen har något emot recept då jag alltid ändrar någonting, så skriver jag ner i ett anteckningsblock när jag känner mig nöjd.
En vän bad om receptet till just dessa bananmuffins och jag gav henne anteckningsblocket...
Och hon brast ut i skratt.

Varför?

Jo.. Receptet jag hade skrivet i boken var detta:
"banan muffins
150 g sm + 2 dl s
+ 2 tsk bp + 1 tsk vs + 1,5 tsk i + 1,5 tsk k + 0,5 tsk kd
1 ä, 1ä , 1ä ,1ä
2 bananer+ 1 tsk citron
+ mos + 4 dl vm
225 grader"

(Jag förkortar en hel del, men jag förstår i alla fall vad jag menar)

Så till henne, och till alla andra som är nyfikna och sugna, så kommer det mer utförligare receptet här.

Erikas Kryddiga Bananmuffins
1. Smält 150 gram smör eller margarin och vispa tillsammans med 2 dl strösocker
2. I en djup tallrik, blanda 2 teskedar bakpulver, 1 tesked vaniljsocker, 1,5 teskedar mald ingefära, 1,5 teskedar mald kanel och 0,5 tesked mald kardemumma. Häll sedan detta i skålen med smör/sockerblandningen.
3. Vispa i 4 ägg, ett i taget.
4. I en djup skål, mosa 2 bananer med en gaffel till "barnmatskonsistens". Rör i ungefär 1 tesked pressad citron. Häll sedan bananmoset i smeten. Tillsätt 4 dl vetemjöl och vispa ordentligt.
5. Fördela ut i bakformar (använd dubbla om du inte har muffinsplåt, annars välter de) och grädda på 225 grader ugnsvärme, mitt i ugnen i cirka 15 minuter. Titta till efter 10 minuter om du använder de mindre formarna. De ska vara lätt gyllenbruna och ha puffat upp sig i mitten. (Och det ska ha börjat lukta underbart i köket!)


De mindre muffinsen till vänster gräddades i silikonformarna på den övre bilden och var inne i 12 minuter. De andra var inne i 15 minuter.

Nu ska dessa svalna och sedan förpackas och frysas in till påsk. På skärtorsdagen ska jag ta med de till mina föräldrar och min syster ska dekorera de till efterrätt åt oss (Oroa dig inte Mamma, jag ska baka annat till dig!).
Vi har kommit på att det måste vara en perfekt kombination.
Jag älskar att baka/laga mat och testa runt tills jag är helt nöjd med smaken. Och ärligt talat så är jag inte så jättenoga med utseendet på de. I bästa fall kan jag göra glasyr eller färskoströra och strössel.
Min syster däremot älskar att dekorera. Hon har en hel låda med olika strössel, ätbart glitter och pennor, sockerpasta och små figurer.
Så jag bakar, vilket jag har mest nöje i
Och hon dekorerar, vilket hon har roligast med.
Perfekt, eller hur?

(Om du är sugen på att baka dessa så vill jag gärna veta vad du tyckte, så skriv gärna en kommentar till mig)
----
I am one of thoose who cant eat brown bananas. I think they tast awful. If I am to eat bananas they should be just between green and yellow.
Unfortunately it doesn´t take long for bananas to turn brown at home and I hate to throw food away so I try to ues them anyway. If I´m short on time I mush them up two and two with a sprinkle of lemonjuice and throw them in the freezer in a plastic bag or box. Theese I later take out to smoothies or to bake bananamuffins.
Bananmuffins are the one baked sweet I often have in my freezer. They are easy to make and they keep you full more than any other muffin. But I prefer some spices together with bananas to avoid the oh-so-sweet-feeling. After numerous bakings I have my perfect recepe for spiced bananamuffins.

Since I bake and cook so much, and apparently I have some very strong feelings against following recepies, I write it down in a notebook when I´m satisfied.
A friend of mine asked about this recipe and I gave the book to her to have a look. And she burst out laughing....

Why?

 Well... The recipe I had written in the book was this:
"banan muffins
150 g sm + 2 dl s
+ 2 tsk bp + 1 tsk vs + 1,5 tsk i + 1,5 tsk k + 0,5 tsk kd
1 ä, 1ä , 1ä ,1ä
2 bananer+ 1 tsk citron
+ mos + 4 dl vm
225 grader"


(I do a lot of shortenings but at least I understand what it says)


So to her, and to anyone else who is now curious and have a hankering, the more elaborate recipe is here

Erikas Spiced Bananamuffins
1. Melt 150 gram of butter and whisk it up with 2 dl white sugar
2. In a bowl, mix 2 tbsp of baking powder, 1 tbsp vanillapowder, 1,5 tbsp ground ginger, 1,5 tbsp ground cinnamon and 0,5 tbsp ground cardemom. Pour this in the bowl with the butter/sugar-mix.
3. Whisk in 4 eggs, one at a time.
4. In a bowl, mush 2 bananas with a fork to "babyfood-consistence". Mix in about 1 tbsp of lemonjuice. Then add this to the batter. Add 4 dl of white all purpose flour and whisk together good.
5.Pour the batter into cupcakewrappers and place them in the middle of the oven on 225 celsius degrees for about 15 minutes. If you make them in smaller wrappers, have a look after 10 minutes. They are supposed to be easy goldenbrown and have a puffy center. (And it should smell divine in your kitchen!)
(pictures)
The smaller muffins to the left was made in the siliconmolds on the upper picture and they were in the oven for 12 minutes. The others for 15 minutes.

Now theese should cool off, placed into bags and then freezes until easter. On Holy Thursday I will bring theese to my parents and my sister will decorate them for dessert. (Don´t worry Mum, I will bake something else for you!)
We have figured out the perfect combination.
I love to bake/cook and test around until I´m totally happy with flavour and texture. And to be honest. I´m not very worried about the looks. In best case scenarios I can do a frosting or a creamcheesetopping and some sparkles.
My sister on the other hand loves to decorate. She has a whole box of sparkles, edible glitter and pens,sugarpaste and sugardecorations.
So I bake, which I have most pleasure in
And she decorates, which she loves.
Perfect, right?

(If you make theese I would love to hear your opinion so write me a comment)

2 kommentarer:

  1. de ser väldigt goda ut! Kan du inte göra en utan banan men gärna med kardemumma till mej? ;-) <3 Mamma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade tänkt göra hallon och kardemumma till dig imorgon, men vill du hellre ha björnbär eller blåbär? Eller utan bär?

      Radera