tisdag 26 mars 2013

Lite fler rutor

 Lite större rutor för att få variation, filten kommer att bli väldigt speciell inser jag...
Ville testa andra mönster så gjorde två nya rutor. Den gröna gillar jag starkt men det blir nog inte fler av den. Var krånglig att göra och fick dra upp den sju gånger för mönstret stämde inte.
Mina försök till rutor med snedställd mitt. Jag gjorde något fel men kunde inte hitta det så de får duga som de är.
Var tvungen att ha några fler i melerat garn. Filten blir verkligen ett hopkok av rutor. Jag började med enfärgade rutor och tog sedan melerat garn och tvåfärgade. Jag hoppas bara att alla färgerna kommer till sin rätta. När jag ser rutorna tillsammans tycker jag att det ser aningen rörigt ut, men eftersom jag vet tanken bakom de så hoppas jag att det ska kännas bättre när den är klar. Olika färger, olika modeller, olika storlekar...
Det är mycket roligare att göra de när jag inte har några regler på vilken färg som ska komma när, jag gör precis så som jag känner för stunden. Är jag rastlös så tar jag mig tid att sätta mig in i ett nytt mönster, är jag iväg och bara hade packat ner ett nystan så blir det enfärgade rutor till garnet tar slut och är jag hemma väljer jag fritt ur högen. Jag har "gjort av med" mycket av mina restgarn i de färgerna vilket känns bra. Jag har många hela nystan kvar som ska in i men jag har faktiskt inte köpt ett enda nystan till projektet. Allt är garn jag hade hemma eller har fått, eller köpt tidigare.

----
(pic)
A couple of bigger squares to have some variation, this blanket is surely going to be something special..
(pic)
I wanted to try other patterns so I made two new squares. I like the green one a lot but I don´t think I´ll do more of it. It was very messy to do and I had to re-do it seven times due to misstakes in the pattern.
(pic)
My try on squares with a uneven center. I did something wrong but I still can´t find it so they will have to do.
(pic)
I had to have some more in selfstriping yarn. This blanket is really going to be a mash-up of squares. I started with unicoloured squares, and then some with selfstriping and two colours. I just hope all of the colours will look good when I´m done. When I see all of the squares I do think it looks a little bit messy but since I know the thought behind it I hope it will feel better when it is done. Different colours, different squares, different sizes...
It is much more fun to do when I don´t have any colour rules. I just make what I want then. If I´m feeling restless I take my time with a new pattern, If I´m away and just packed one skein I do unicoloured as long as the yarn goes and If I´m at home I pick and match what I like. I have "made of with" a lot of scrap yarn in those colours and that feels good. I do have a lot of whole skeins left, but I actually have not bought a skein of yarn to this now. All of it is yarn I hade leftover, have gotten or bought at earlier projects.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar