tisdag 12 mars 2013

Rutor

Det första jag lärde mig virka var mormorsrutor. Jag gjorde en pläd av de och använde den till en stor sittkudde/golvkudde, som enligt hundarna jag passar ibland är dedikerad till hundsäng. Benzon, mina föräldrars hund, kan stå och titta och morra på den tills jag gör i ordning den åt honom. Den ska inte vara nedsutten och där får absolut inte vara någonting annat som ligger där. Sedan kan han rulla ihop sig och pusta ut. Hans plats.
Min brors och hans flickväns hund är bara ett år gammal och fortfarande lite valp. Så hon gräver mest i den. Jag är förvånad över att den hållit ihop så bra, bortsett från att stygnen som håller pläden på plats har börjat lossna, är där ingen skada. Garnet har blivit lite fluffigare men inte gått av. Och klarar den Chili så klarar den nog det mesta!

Under de här månaderna, om tre dagar är det exakt 16 månader, som gått sedan farmor lärde mig virka så har det blivit väldigt mycket rutor. Till en väst, som jag aldrig använt och aldrig riktigt gillat sedan den blev färdig, Grytlappar, glasunderlägg och många barnfiltar av restgarn.
Nu håller jag på med ett annat restgarnsprojekt. Rutor i naturfärger.
Jag har en förhoppning om att kunna göra en pläd av de när jag fått ihop tillräckligt många, annars så blir det säkert fina kuddöverdrag av de.

Dessa har jag fått ihop än så länge. Färgerna är mycket klarare i verkligheten, den gröna längst fram till vänster är riktigt äppelgrön.
Jag försöker hålla mig till två olika storlekar, men det är svårt när jag använder så många olika storlekar på virknål.
Det är ett lätt arbete att hålla på med. Vanliga mormorsrutor gör jag utan ansträngning numera. Jag kan komma på att jag borde kontrollräkna, och då är jag redan inne på det sista varvet.
Eftersom jag numera inte kan vara hemma och se på film utan att virka, då blir jag alldeles för rastlös, så är det skönt att ha ett större pågående projekt med rutor. Det blir några rutor på en film där, några till på ett avsnitt NCIS och några här och där. Avslappnat och kul.

För någon vecka sedan gick jag med i ett rutbyte där man byter virkade rutor med varandra. Man berättar vilka färger och vilken storlek man vill att rutorna ska ha och byter sedan med varandra. Jag har skickat iväg sammanlagt 10 rutor. 4, 4 och 2 till tre olika personer. Det var riktigt roligt att göra åt någon annan! Av gammal vana gjorde jag bara vanliga mormorsrutor, i efterhand så skulle jag tagit tillfället i akt att testa något nytt mönster, men det var roligt att använda andra färger än de jag vanligtvis gör med.
Nu väntar jag på att mina rutor ska komma med posten. Är spännande att få se vad de andra gjort. Jag vet bara vilken ungefärlig storlek och vilka färgval, ingenting mer än så. Så är en överraskning när de kommer!

2 kommentarer:

  1. Gud så spännande att få se alla dina egna rutor! :) Ojoj... Nu vart jag lite nervös för vad du kommer tycka om mina rutor. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina rutor var jättefina! De kommer passa perfekt. Jag bara älskar den blå blomman, måste lära mig så jag kan ha fler sådana!
      Jag tyckte det kunde vara bra att visa upp de jag har gjort, så ni ser att där är inte är så mycket tanke bakom som det lät när jag beskrev filten ;)

      Radera