tisdag 9 april 2013

Återbruksprojekt

Igår tog jag slut på en rulle presentpapper, en rulle som visade sig ha en stor och stabil inne-rulle.


Jag såg pyssel framför mig!
Då jag allt mer har med mig virkning i väskan så letar jag efter en perfekt förvaring till det. Lagom för en nål, en broderisax och ett nystan i ett. Inte för stort och lätt att dra upp.


Jag klippte av en lagom låg bit, ungefär en tredjedel av rullen. Klippte ut lite tjockare papper till botten, fäste med en bit dekorationspapper som jag hade i pyssellådan, täckte utsidan med samma papper och tejpade sedan skarvarna och öppningen så att jag inte skulle se det tråkiga pappret hela tiden.


När jag vår på vårdcentralen så började jag virkningen. Fasta maskor efter bredd och längd, och lite till för jag vill att den ska kunna stängas. Sista varvet består av dubbelstolpar.



I med rullen

Jag valde ett band (Fick en hel påse av en av mammas kollegor och har inte använt något av de förrän nu)

Jag tråcklade in bandet mellan dubbelstolparna och drog åt.

Klart!

 
Jag har gott om plats för nålar och den lilla saxen, och med visst tryck så får jag in ett nystan överst.
Perfekt eftermiddagsprojekt, och nu har jag ett rese-virknings-fodral gjort helt av material jag redan hade hemma. En pappersrulle och garn,papper och en meter band som låg här.

Nu är frågan vad jag ska göra med resten av rullen.
Förvaring för stickorna? (För även om jag inte kan sticka så har jag ju självklart en massa stickor)
Pennfodral?

----
Yesterday I took the last of a roll of wrapping paper and I saw that the paperroll was in good condition and quite hard
(pic)
I saw crafting!
I usually have a crochetproject with me in my handbag and I have been looking for a good storage for that. Just big enough for a hook, embrodiery scissors and a skein of yarn. Not to bulky
(pic)
I cut off a piece of the roll, about a third of it. Made a bottom of a thicker paper, taped it on and then covered the bottom and the outside with craftpaper I had left over. Covered the ends with flowery tape so I don´t have to see the brown boring paper.
(pic)
I then started crocheting. Just simple crochet in the width and lenght of the roll and then the last row with double trebbles.
(pic)
The roll went in
I picked out a ribbon (I got a whole bag from a friend to mum and I haven´t used any of it until now)
(pic)
I forced the ribbon in between the trebbles and pulled.
Done!
(pic)
Now I have the perfect room for a pair of needles, my small pair of scissors and , with a bit of force, a skein of yarn on top. A perfetc afternoonproject and now I have a travel-crocheting-storage just made with stuff I had at home. A paperroll, some yarn, paper and ribbon from my stash.

Now the question is what I am to do with the rest of the roll.
A storage for my knitting pins? (I still don´t know how to knit but of course I do have knitting pins everywhere)
A pencilbag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar