lördag 6 april 2013

Klädsortering

Igår började jag med att sortera tvätten så att det är klart när jag ska tvätta. Sedan såg jag att golvet behövde dammsugas och ställde upp allt från golvet och dammsög. När jag sedan hade ställt tillbaka allting och öppnade garderoben så blev jag attackerad av kläder.
Så istället för att kalla det en dag (vilket jag nu inser att jag borde ha gjort) så välte jag ut ALLA kläderna i sängen och började gå igenom de. Vek ihop och la in det som jag visste passar, men hittade hur mycket som helst som jag inte kunde komma ihåg när jag sist använde. Plagg som jag har på mig på bilder från gymnasiet, och ett par som jag använde när jag tränade handboll. Länge sedan.
Så allt med okänd passform las i IKEAkassar.
3 stycken IKEAkassar fick jag ihop.
Och fyra halvfulla kassar med tvätt.

Min garderob såg tom ut när jag stängde dörrarna och gjorde mig redo för sängen.

Idag värkte det i hela överkroppen men jag började ändå med att gå igenom kassarna. Tänkte att om jag tar en om dagen så är det lättare för axlarna.
Mycket som inte passade men det räknade jag med. Hade varit förvånande om allting passade faktiskt.
Men en del plagg fick vackert hängas in igen.
Och nästan ett dussin jeans som är sönder eller är för små. Det är mycket jeanstyg.
Jag är kanske galen, men borde man inte kunna göra någonting med allt det tyget?
Klippa av, sy ihop i remsor, blanda med något färgrikt blommigt tyg och göra en volangkjol?

Något likande en sådan, fast med smalare remsor:



Vad säger du mormor?
Är jag alldeles från vettet?


-----
 Yesterday I started with sorting of the laundry. Then I saw that the floor needed a bit of cleaning so I put everything up of the floor and cleaned. When I had put everything back I opened my closet and I was attacked by clothes.
So instead of calling it a day (which I now realize that I shuld have done) I took out ALL of my clothes and put them on my bed and went through them.
Folded and put everything I knew fit back, but found a lot of stuff I couldn´t remember when I last use. Clothes that I wear on pictures from school. from when I practised handball. A long time ago.
So everything that I didn´t knew fit me went into IKEAbags.
3 filled bags I got.
And then 4 halffilled with laundry.

My closet looked very empty when I closed it and went to bed.

Today it ached in whole of my upperbody but still I started with the bags. I thought that if I do one a day it would be easier for my shoulders.
A lot that don´t fit but I thought so. I would have been surprised if everything in there still fit me.
But some went back into the closet.
And a bunch of jeans that´s holey or to slim. That is a lot of fabric.
I may be crazy, but shouldn´t you be able to do something with all of that fabric?
Cut of, make strips, mix with a colourful flowery fabric and make a frilled skirt?

Something like this, but with thinner strips:
(pic)
What do you think Grandma?
Am I totally insane?

2 kommentarer:

  1. Vilken fin idé. Jag tycker du ska vara med i min vår-utmaning som gäller att ta tillvara på det vi har. Att sy nytt av allt jeanstyg som du skriver är ju jättebra!

    Du är ensam vinnare i min virkutmaning. Grattis!
    Den utlovade vinsten kommer inom kort.
    Kalkstenspyssel.blogspot.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska jag absolut göra! Tack för påminnelsen! Jag har läst om din utmaning men tänkte faktiskt inte på det när jag sparade jeansen. Ska gå in på din blogg igen och läsa mer :)

      Tack så mycket!

      Radera