måndag 15 april 2013

Mössor till 10 veckor för tidigt född

På kalaset jag var på i helgen fick jag förfrågan om jag kunde virka något till en liten en som föddes tio veckor för tidigt. Mössor fick det bli.



Den melerade hade jag redan gjord, var tänkt till lillan min vän väntar men tänkte om, och den är gjord enligt mått för nyfödd och har en kant som kan vikas ner så att den kan användas längre.
Den gula är enligt mått jag fann på internet, något mellanting mellan nyfödd och prematur eftersom den absolut inte får sitta för hårt runt huvudet, och ett av mina favoritmönster. Den går snabbt att göra och jag älskar den lilla toppen uppe på. Hade jag haft grönt garn i rätt tjocklek hemma så hade jag virkat till ett blad för att spä på "Citronmösse"stilen ytterliggare.




Kan ni se det framför er? Citronmössa? Jag måste nog göra en frukt/bärmössa någon gång.

---
At the birthdayparty I went to this weekend I got asked if I could crochet something to a little one who was born 10 weeks to early. Hats it got to be.
(pic)
The striped one I had made already, it was made for the girl my friend is having but I had another thought, and it is made to a newborn and can be folded down so it fits longer.
The yellow one is made to measures I found on the internet, something between an earlyborn and a newborn because it can not be to tight. One of my favoritepatterns. It is very fast and I love the little top that forms at the top. If I had green yarn in the right thickness at home I would have made a leaf to it to make a real "Lemonhat" look.
(pic)
Can you see it? Lemonhat? I think I have to do a berry/fruithat sometime.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar