torsdag 4 april 2013

Små Bläckfiskar

Idag fick jag mail från Jeanette som bloggar på babydjungeln. Ämnet var insamlingen "Små Bläckfiskar".
Jag har fått en del meddelande från medverkande virkerskor som tycker att det är en fantastisk idé och som är så glada att jag tog initiativ till det. Varje meddelande gör mig så glad. Glad att jag gjorde något bra. Glad att det blev uppskattat. Att få komplimanger för en så enkel, och numera så självklar sak, sätter guldkant på mina dagar.

Jeanette har hört om den danska Sprutte Indsamlingen ,därifrån Viola och Jag fick tanken att starta en i Sverige. Hon bloggar tillsammans med en annan tjej och de tycker att jag och Viola har startat ett jättebra initiativ och är sugna på att kasta sig in i kampen och få till en insamling över hela Sverige.
De ville höra om jag var intresserad av ett samarbete. Att hitta ambassadörer runt om i Sverige som kan ta emot och lämna på neonatalavdelningar i sin region.
Givetvis är jag ju intresserad av det!
Att kunna hålla igång insamlingen även efter detta lasset är något jag har haft oro för under veckorna. Jag är 3 bläckfiskar ifrån att lämna iväg de och tyvärr känns det som att intresset i facebook-gruppen har svalnat. Ett samarbete får förhoppningsvis igång det igen!

För er som inte läst om det på facebook så kommer informationen från vår gruppsida här:

Vi kommer att virka små bläckfiskar som kommer att lämnas till Lunds Universitets Sjukhus Neonatalavdelning för att hålla de små barnen sällskap. Ett initiativ efter att ha läst om det här:
http://enelefant.blogspot.dk/2013/01/sprutte-indsamling.html
Det man ska tänka på när man virkar är att bläckfiskarna MÅSTE gå att tvätta. Så använd er av bomullsgarn eller akrylgarn. Garnet får inte vara luddigt för då kan barnen få det i sina lungor. Huvudet får inte vara så litet att barnet kan få in det i sin mun och tentaklerna får inte vara längre än 22cm som UTDRAGNA ! Är det några frågor så är inga frågor för dumma ;) Adress dit dom ska skickas finns längst ner på mönstret.
En liten lapp på bläckfisken hade varit roligt. Ni får gärna namnge den och skriva ditt eget namn, och du får gärna skriva varför du gjorde den. Så att föräldrarna vet och kan uppskatta den :)


Och mönstret som jag fick tillåtelse att översätta och lägga ut:
Svensk Översättning:
Kroppen:
1. 6 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (12)
3. 2 fm i varannan m (18)
4. 2 fm i var tredje m (24)
5. 2 fm i var fjärde m (30)
6. 2 fm i var femte m (36)
7-10 4 enkla varv (36)
11. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (34)
12. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (32)
13. 1 enkelt varv (32)
14. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (30)
15. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (28)
16. 1 enkelt varv (28)
17. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (26)
18. 1 enkelt varv (26)
19. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (24)
20. 1 enkelt varv (24)
21. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (22)
22. 1 enkelt varv (22)
23. 2fm tillsammans 2 ggr under varvet (20)
24- 25. 2 enkla varv (20)
26. Armarna: *starta med 1 fm. Gör sedan 60 lm. Gör 2 fm i varje lm hela vägen tillbaka (starta i den andra lm från nålen). Avsluta med en fm.* Upprepa 9 ggr runt så att du har 10 armar. Avsluta med sm och dra igenom tråden.

Botten:
1. 5 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (10)
3. 2 fm i varannan m (15)
4. 2 fm i var tredje m (20)
Avsluta med sm och dra igenom tråden. Spara en lång bit till montering.

Ögon: (Gör två)
1. 4 fm i magisk cirkel
2. 2 fm i varje m (8)
3. 2 fm i var tredje m (12)
Avsluta med sm och dra igenom tråden. Spara en lång bit till montering. Använd svart broderigarn till ögats mitt.

Sy fast ögonen på kroppen, brodera dit den svarta mitten. Fyll kroppen och sy fast botten. Fäst tråden ordentligt och klipp av. Eventuellt, sy eller virka dit ett snöre så att barnen som ligger i kuvös kan ha bläckfisken hängande på kuvösen.
Jag tar fortfarande emot bläckfiskar och kommer att göra det så länge det finns någon som är intresserad av att göra de. Jag kan inte göra alla själv.
Har ni frågor eller får problem med mönstret så släng iväg en kommentar så ser jag om jag kan lösa det. Det är trots allt jag som har översatt, så alla fel kan såklart skyllas på mig.
Har ni bläckfiskar hemma som ska skickas iväg så hör av er så får ni min adress, eller gå med i gruppen och få all information där.

Jag håller tummarna för att jag och Jeanette får till ett samarbete och kan hålla liv i den här insamlingen. Jag hoppas att bläckfiskarna gör nytta och att alla neobarn ska få en.
Och visst, det är orättvist att inte alla får en bläckfisk. I en perfekt värld så hade alla fått.
Men, i en perfekt värld så hade ingen behövt

Vi behöver hjälp att få insamlingen att fungera. Alla kan hjälpa till, även om du inte virkar själv så kan du sprida åt oss. Så berätta om oss för släkt och vänner som pysslar. Dela detta inlägget på facebook eller länka till det på din blogg.
Jag är så tacksam för all hjälp jag får.

2 kommentarer:

  1. Nämen!

    Jag är mamma till en prematurpojk och ville för ett år sedan börja virka och lämna gosedjur till neo runt Sverige. Vi bara måste göras mer om detta. Du har startat ett underbart förslag. Har du fått ok av de danska "systrarna" om att Kopiera idén? Har fler sjukhus fått igång insamlingen? Finns det någon egen sida för dina bläckfiskar?
    Hör av dig så snart du kan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tack så mycket för din fina kommentar!
      Jag har fått okej från den danska insamlingen, både för att översätta och lägga ut mönstret och för att sprida insamlingen till Sverige med. De tyckte det var en bra idé och var glada att jag ville starta det.
      Än så länge har jag inte hört ifrån Babydjungeln igen så jag vet inte om de har hittat fler sjukhus och fler ambassadörer som kan tänka sig att ställa upp med att samla och lämna iväg. Jag har berättat för de att jag kan vara regionsambassadör i Skåne och Lunds Universitets sjukhus om de ville det. Jag kommer att uppdatera när jag får mer information från de.
      Det finns ingen egen blogg eller hemsida för bläckfiskarna, men vi har en facebookgrupp om du är intresserad. "små Bläckfiskar" heter vi om du vill gå med. Känner du för att virka utan gruppen så tar jag gärna emot dina bläckfiskar och lämnar iväg de till Neo i Lund.

      Radera