tisdag 21 maj 2013

16 Handarbets/matböcker som gärna fått flytta in hos mig

 Jamie Oliver. Jag har tre av hans böcker, hade gärna velat ha alla men dessa två är jag mest intresserad av.


Jag kan inte sticka. Men när jag kan, så ska denna införskaffas! Jag har lånat den på biblioteket och älskar hans komiska sätt att beskriva. Dessutom så är mönsterna enkla och stilrena och jag hade velat göra nästan alla av de till mig själv.


Ännu en som jag lånat på biblioteket och som står på listan att köpa, efter symaskin


Jag började med att sylta och safta förra året och älskar det. Jag längtar tills det är skördetid! Och jag drömmer om att ha trädgård och kunna odla själv (Mer än mina krukor i fönsterkarmarna). Denna boken är en bra basbok och jag har lånat den så många gånger på biblioteket att den nästan bor här redan.


Anna Braw´s tre böcker från KyrkKaffe. Jag virkar mycket till välgörenhet och hade väldigt gärna haft dessa böcker att läsa och inspireras av.


 Återigen, jag och odling och att ta tillvara på allt som går att använda. Jag är bra på att ta hand om de vanligare bären och frukterna men jag har en del att lära innan jag kan traska ut i naturen med en stor korg.


Muddar och torgvantar har jag redan virkat, men denna boken innehåller en hel del ovanliga mönster och roliga detaljer.


När jag kan sticka/En bra motivation för att få rätt på stickningen


En bra basbok för att virka till barn och bebisar hade jag behövt. Jag är dålig på storlekar och är hela tiden osäker kring hur stora barn verkligen är i en viss ålder.


Jag har lånat den. Jag har läst den. Och jag skrattade tills jag grät. Den är väldigt speciell, och innehåller en hel del udda (och äckliga) mönster, och man måste nog vara på rätt humör för att få något ur den.


 Jag vill göra mer själv, och hudvård känns som en bra start, men till alla starter är det bra att ha lite kunskap.
Att laga mat eller baka recept från andra länder och kulturer kan hålla mig sysselsatt länge och jag drömmer om att få komma iväg och få testa det "på riktigt"! Men tills dess hade jag gärna fastnat i någon ny bok om det. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar