torsdag 11 juli 2013

Sjalen klar!

Min rektangulära sjal i det nya garnet är nu klar och alla trådarna är fastsydda och avklippta. Den blev 90x165 cm och är väldigt töjbar tack vare det luftiga mönstret.
Perfekt är också att med ett par band så kan den även bäras som långärmad bolero!

Som Sjal över axlarna

Som Bolero

Närbild på den hängande, hur den drar ut sig och töjer sig pga tyngden. 

Närbild på mönstret i liggande utan töjning

Det gick nästan åt två stycken 100grams nystan av Himalaya Mercan Batik, så jag har cirka 420 gram kvar av garnet att virka annat av.
Mönstret är improviserat utifrån Drops Mönstret jag tidigare testade. Jag gillade mönstret men inte formen och tyckte att den trekantiga var för liten. Så jag la upp luftmaskor, delbart med 6, till önskad bredd. Sedan gjorde jag en fast maska i den tredje luftmaskan från nålen, 6 luftmaskor och fortsatte sedan varvet ut med en fast maska i var 6e luftmaska och 6 luftmaskor mellan varje fast maska. I början på nästa varv la jag upp 5 luftmaskor och sedan en fast maska i den 3e luftmaskan. Och så vidare till önskad längd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar