måndag 12 augusti 2013

Bästa brytbrödsreceptet

Till mitt födelsedagsfirande i Juni bakade jag, om ni kommer ihåg, brytbröd som blev populärt och jag fick frågor om receptet. Som var lite påhittat...
Idag bakade jag bröd igen och denna gången SKREV jag ner vad jag stoppade i!

Jag hade ont i handlederna och att knåda för hand var uteslutet, så min kära visp med degkrokar fick sköta den delen. Eftersom handlederna fortfarande värkte så blev det inte heller bullar av degen, utan ett stort, platt bröd som nästan täckte hela braspannan.
Perfekt!
Tänkte jag och såg framför mig hemgjorda subs med god fyllning i!


Så jag delade brödet i fyra bitar med ett kryss rakt över och sedan varje fjärdedel i rektangulära bitar, cirka 6 stycken per fjärdedel.

Dock försvann en av de väldigt snabbt.. Finns det något godare än varmt, nybakat bröd med bara lite smör på?

Och så till receptet. Jag är säker på att jag inte lyckades få till precis likadant bröd som förra gången, men detta är riktigt gott det med.
Svårt med en deg som går att förändra så lätt och ändå blir så bra

25 gram smör + 1 äggula + 2 tsk salt + 5 dl vatten (ljummet om du använder färsk jäst och lite hetare om du använder torrjäst).
Blanda.
Lös upp 50 g jäst i blandningen.
Tillsätt 14 dl mjöl efter eget val. (Till min födelsedag har jag för mig att jag tog 8-9 dl vetemjöl, 0,5 dl polenta, 2 dl grahamsmjöl , 2 dl rågsikt och 1 dl vetekli. Idag använde jag 7 dl vetemjöl, 2 dl vetemjöl special, 2 dl grahamsmjöl, 2 dl vetekli och 1 dl polenta)
Blanda väl och låt jäsa övertäckt med en handduk i cirka 30 minuter.
Knåda lätt, dela och rulla ihop bullar ( eller häll ut allt på en plåt och platta till)
Jäs i 30 minuter under handduk.
Grädda i 8-10 minuter i 250graders ugn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar