söndag 18 augusti 2013

Gratis och gott


 Tre sorters Krikon (vildplommon) plockade jag igår. Några gula, gulröda och mörkröda. Tvättades och frös in och ska bli sylt/saft när jag har tid.
Ett av husen jag gick förbi hade fruktträd som hängde över staketet och de väldigt mogna äpplena hade börjat ramla ner. "Synd" tänkte jag och knackade på för att fråga om jag fick plocka. Ägarinnan tog inte alls illa upp och erbjöd mig till och med en påse att plocka i. Det gäller att våga fråga! På detta sättet fick jag med mig så mycket äpplen jag kunde bära och det kostade mig ingenting mer än tiden.
De sötare äpplena skalades och skivades innan infrysningen och matäpplena delades bara då dessa ska bli sylt,marmelad och kompott vid tillfälle.

Nu har jag 6 plastpåsar med frukt i frysen helt utan några inköp alls!
 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar