tisdag 20 augusti 2013

Nytt: En bok i veckan ( Bara barnet)

När jag fyllde år så fick jag ett presentkort på Akademibohandeln ämnat åt "52 böcker på 52 veckor". Jag blev nyfiken på hur många böcker jag hade hemma som jag inte läst och resultatet förvånade mig ordentligt.
86 stycken olästa böcker stod i min bokhylla!

Så. Alla böckerna åkte ut och sorterades i IKEA-kassar om de var pocket eller inbundna och presentkortet las åt sidan tills jag har tid att gå länge och titta efter den perfekta faktaboken. För fler skönlitterära behöver jag inte på länge!

För att få lite mer press på mig med att gå igenom böckerna så gjorde jag upp en plan. Varje vecka ska jag gå igenom en bok. Börja läsa den och känner jag att den inte är för mig så ska den göras av med, läser jag klart den på veckan och vill ha kvar den ställs den tillbaka och är den inte utläst så ser jag om jag vill ha kvar den och läsa vid ett senare tillfälle eller inte.

Men eftersom jag har mycket huvudvärk och därför problem med att läsa vissa dagar så är det fullt möjligt att jag inte kan läsa alla veckorna, och då kommer jag bara att hoppa över det inlägget och vänta tills veckan efter.
Jag planerar att lägga upp ett nytt Bokinlägg varje måndag ( Var ute en kvällsrunda igår så det glömdes bort) och hoppas att ni kan stå ut med detta!

Veckans bok var "Bara barnet" av Torey Hayden. Den är redan utläst och ska tillbaka till sina vänner i bokhyllan. Det var lite förvirrande att den handlar om hennes sista klass, när den är en av de första böckerna i serien, men det tyder väl mest på att böckerna verkligen inte behövs läsas i rätt ordning.
Om ni inte har läst något av Torey Hayden, och är intresserade av psykologi och främst barnpsykologi så rekommenderar jag de varmt. Hon skriver utifrån sitt perspektiv från sitt jobb som barnpsykolog eller speciallärare (beroende på vilken bok i serien man läser) och berättar om barnen hon möter, deras problem och hur hon hanterade de.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar