onsdag 4 september 2013

Jag har problem med hösten

Så. Jag har sagt det och nu har jag skrivit det.

Tidigare så älskade jag hösten. Det var min favoritårstid och jag älskade att vara ute i naturen. Se förändringen och sedan mysa inne med en filt,film eller bok och något varmt att dricka.

Men.

De senaste två åren så har jag opererats på hösten. Så allt det där mysiga,härliga,kalla och varma har blivit bytt mot oro,ångest,nervositet och massor av sjukhusbesök.
Inte alls lika trevligt.

Det var under en diskussion med en vän som jag insåg att jag verkade vilja hoppa över hösten i år.

Jag frågade henne när det är okej att börja slå in julklappar. Hon skrattade.
Jag berättade att jag är klar med ett par julklappar och det börjar bli svårt att gömma de när jag får besök. Hon tystnade väldigt tvärt.

Jag är klar med en del julklappar,har en del andra planerade och kan bli irriterad över att jag inte kommit på något bra till de sista på listan.
Jag har redan virkat varma plagg till vintern och förberett för flera.
Jag har börjat fundera på vilket julgodis jag ska göra i år. Vilka kakor jag ska ge mig på att baka.
Jag har redan köpt julklappspapper och etiketter.

Ja. Det verkar verkligen som att jag slog huvudet på spiken när jag konstaterade att jag verkar vilja hoppa över hösten.

I år har jag ingen inbokad operation (och jag försöker tysta ner den mörka tanken att jag säkert kommer att ramla och bryta något och tvingas opereras ändå) och jag vill få tillbaka höstglädjen!

Så alla tips på hur man kan njuta av hösten tas tacksamt emot!

Hittills har jag:
  • Det är så mysigt med levande ljus på kvällarna
  • Perfekt för att frossa i goda teér och lära sig göra den perfekta varma chokladen
  • Jag kanske ska testa att göra fruktsoppa själv istället för pulversoppor?
  • Naturen ändrar färg! Bärnstensrubinrödsmaragdgrönchokladbrun på en och samma gång
  • Det är tillåtet att dra på sig tjocka strumpor och krypa ihop i soffan med en filt
  • Skogspromenader med mössa,tjocktröja och med picknick bestående av ostmackor och varm choklad
  • Jag riskerar inte att få värmeslag bara jag går utanför dörren

Jag hoppas kunna planera in massor av saker i höst med!
Söndagsmiddagar med familjen? Skogspromenader med hundarna? Spel/filmkvällar med vänner? Bakdag? Pysseldag? Sydag med mormor?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar