onsdag 25 september 2013

Mönster Huvluvan

Jag lade upp en bild på huvluvan på online virkcafé och det dröjde inte tio minuter förrän jag fick förfrågan om det var ett köpt mönster eller om det var ett eget och om jag sålde det.
"Jag som bara virkade på litegrann"
Men jag tog det som den största komplimangen och satte genast igång med att mäta och räkna hur jag gjorde, för det skrev jag ju givetvis inte upp under tiden!
Jag bestämde att mönstret ska vara gratis, men jag vill gärna se bilder på era om ni gör en!
Det går bra att virka efter mitt mönster och ge bort men jag vill inte att ni säljer alster efter mitt mönster. Gäller det välgörenhetsrelevanta försäljningar så ta kontakt med mig så kan vi diskutera det!


Mönster Huvluva a´la Lundabon
Jag använde:
1 nystan Caron Simply Soft i färgen Autumn Red, 113 g 288 meter 100 Akryl (Det blev över)
1 nystan Red Heart with Love i färgen Autumn, 141 g 211 meter 100 Akryl
Virknål 6,5
Mönstret är lätt att anpassa till annat garn, annan virknål och annat huvud. Ta bara måtten och se gärna till att du har möjligheten att prova under tiden så du inte behöver dra upp den.
Det går utmärkt att göra den enfärgad eller i fler färger än jag använt, ignorera då mina "byt garn" kommentarer.

Mät hur lång du vill att själva huvan ska vara, från käkben till käkben över huvudet. Spara en lång garnände, som används till att sy ihop luvan med.  Lägg sedan upp luftmaskor till den längden. Se till att luftmaskorna är ett jämnt antal för annars blir det inte jämnt när den ska sys ihop. Testa längden genom att lägga luftmaskekedjan över huvudet. Öka eller minska om det behövs. Den här längden blir, delbart med två, höjden på luvan. Från nacke/hals, till huvud.
Jag la upp 72 stycken luftmaskor men om du har annan virkfasthet behöver du kanske annat antal.
För att få huvluvan mjuk och följsam gjorde jag den i stolpar men det går lätt att ändra genom att bara använda halvstolpar eller fasta maskor. Att variera maskorna rekommenderar jag inte då detta drar ojämnt i slutprodukten. Been there, done that.
Jag vänder med en luftmaska och gör sedan direkt stolpe i första maskan, men om du föredrar så vänd med 3 luftmaskor och låt dessa bli den första stolpen.
Gör sedan stolpar (eller halvstolpar eller fasta maskor) så långt du vill att huvan ska vara.
Den här längden blir hur lång luvan blir. Från nacke till panna.
Jag virkade 25 varv.
Fäst tråden med en smygmaska, dra ut maskan en bit men klipp inte av garnet!
Vik sedan ihop luvan och sy ihop den. Sömmen hamnar i nacken.
Fäst tråden ordentligt och klipp av.
Ta nu upp maskan från smygmaskan igen.
Gör en luftmaska och vänd sedan på arbetet och gör två stolpar per stolpvarv hela vägen runt luvans nederkant.

(Blå pil- stolpvarv på luvans längd. Gul och grön pil- de två stolparna på det stolpvarvet, för att plocka upp maskor för att göra halsduksdelen)

Fäst tråden med en smygmaska, dra igenom och fäst tråden.
Nu är luv-delen klar!
Med nytt garn och start mitt bak vid sömmen, fäst garnet med en fast maska och gör sedan en stolpe i varje stolpe från föregående varv, då stolparna på det hållet plockades upp.
När du kommer fram till luvans slut så gör du luftmaskor till en längd som är lagom för att kunna snurras två varv runt halsen. Jag gjorde 117 luftmaskor, en längd på 105 centimeter.
Se till att luftmaskekedjan inte snurrar sig, om du inte vill ha den snurrad vill säga.
Fortsätt sedan med stolpar till sömmen bak. Fäst med en smygmaska. Gör en luftmaska och sedan stolpar hela varvet. Nu gör du även stolpar i luftmaskorna.
Fortsätt på detta sättet tills du tycker att halsduken är tillräckligt bred, eller tills att garnet tar slut.
Mitt räckte i 11 varv, men det tycker jag är i kortaste laget och jag hade gärna sett ytterliggare 4-5 varv.
Fäst tråden med en smygmaska i sömmen mitt bak, klipp av och fäst.
Om du har garn över kan du göra en kant runt luvans öppning.
Fäst i halsduksdelens första luftmaska med en fastmaska, gör en luftmaska och sedan stolpe.
Gör sedan två stolpar i första stolpvarvet i den nya färgen, en stolpe i sista stolpvarvet i den gamla färgen och sedan stolpar hela vägen längs luvans kant till andra sidan. Gör på motsvarande sätt. En stolpe i sista varvet av gamla färgen, två stolpar i nya färgen, en stolpe i luftmaskekedjan och sedan en fast maska. Fäst med smygmaska, klipp av och fäst alla trådar.

Du är nu klar med din egna huvluva! Hoppas den används väl, och glöm inte att meddela mig så att jag får se den! Jag vill gärna samla alla huvluvor gjorda efter mitt mönster på ett inlägg så alla kan se de!
 Första pilen visar var du gör första fasta maskan, sedan stolparnas markering.

Lila pil: Bredden på halsduksdelen bestäms av hur många varv du virkar här. Ett mindre på halsduken eftersom första varvet är luftmaskor!
Gul pil: Här plockas maskorna upp från luvdelen för att göra halsduksdelen, det är snyggast om det görs i samma färg som luvan!
Svart pil: Markerar sömmen. Höjden på luvan.
Blå pil:  Bredden på luvan bestäms av hur många varv stolpar som görs.

Som ni ser så går stolparna på två håll. Vertikalt i luvdelen och horisontalt i halsduksdelen.
Det är där funktionen sitter. Och charmen.

Mönstret har ännu inte testats så meddela gärna om du hittar fel eller problem så ordnar jag det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar