fredag 13 september 2013

MS

Idag fick jag diagnosen MS.
Fler undersökningar ska göras för att helt styrka diagnosen( neurofysiologisk, synundersökning, ny MR och eventuellt logopedundersökning).
På Torsdag ska jag till Dagvården för att lära mig sätta injektioner på mig själv.

Det var mer väntat idag, så ingen chockdiagnos. Men veckan har varit jobbig och omtumlande.
Chockbesked, 3dagarsbehandling och privatneurolog som satte diagnosen bindvävsproblem på mig, framför Fibromyalgi. Jag känner mig mest förvirrad.

"Min" sköterska var toppen de tre dagarna så jag tror säkert att hon hjälper mig att reda ut om jag lyckas formulera frågor tills dess. Jag har även en hel uppsjö med olika broschyrer att bläddra i, och inte att glömma ett helt nätverk av information ett knapptryck bort.

Jag ska inte ta tabletter varje dag, utan en spruta i veckan. Vilket nästan känns bättre.
Jag har stora problem med att svälja tabletter och har en känslig mage som lätt tar åt sig biverkningar.
Jag har även nålskräck och ovana att svimma om jag ser blod.
Men man kan inte få allt i världen.

2 kommentarer:

  1. Hahhaa... en till, asså har du börjat samla på diagnoser? Det här är superallvarligt och allt...och jag ligger här med en "tokförkylning" med en näsa som fräser skräckinjagande med hot om snordusch när som...meeeeen jag kan bara inte mer än att garva. Helt sjuk reaktion jag vet!!! Men allt ihop, och så avslutar du med en "ovana att svimma om jag ser blod"...hahahahahaa.. jag går av!!! Som terapeften sa med ett strålande leende till den självmordsbenägne patienten - "Optimisten säger att det ALLTID kan bli värre!"

    ...*andas..ok, men kan du inte få någon annan till och ge dig nålen första tiden, tills du vant dig? Eller börja förmå mamman din och kleta med teaterblod i tid och otid, så du vänjer dig :D ..nää alltså det går inte, ...får gå o skämmas någonstanns!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar känna så jag med! Som om det är ett slags kortspel eller något. "Har du MS?" "Finns i sjön!"
      Jag har sagt att jag lider med galghumor!! Lysande exempel!
      Första gången så ska sköterskan hjälpa och visa mig. Sedan förväntas jag kunna själv. Rent tekniskt så kan jag nog hitta någon hjälp, men om det är något jag ska göra resten av livet så får jag lära mig att göra det själv. Jag tänker inte klampa iväg till en sköterska varje vecka resten av mitt liv. Någon måtta får det vara!

      Radera