onsdag 11 september 2013

Tre dagar med Cortisondropp

Måndag: Kaos. Chock. Gråt. Kramar. Underbar familj, släkt, vänner.
Sköterskan var toppen! Lyckades sticka mig på första försöket. Ett rör blod och i med droppet.
Rostsmak i munnen, tuggummi och Festis. Rev i armen och stacks. Försökte att inte röra armen för mycket. Kände mig hjälplös utan min högerhand och arm!
Lunch med Mamma, Pappa, Bror, Svägerskan och Mormor.
Rostsmaken satt kvar tills middag, fick hjärtklappning på kvällen och kände mig stressad vid sänggående och när jag vaknade under natten.

Tisdag: Samma sköterska, samma resultat! Kunde inte tro det!
Mormor, Morfar och Mamma var med mig. Pratade och läste en broschyr, den enda vi brytt oss om innan vi vet säkert (10 myter om MS) som faktiskt får oss att må lite bättre.
Rostsmaken kom senare men var starkare. tack och lov för Tic-Tac och Festis!
Stack i armen medan nålen var i, som en igelkott sprang i blodkärlet.
Ultraljudsundersökningen gick bra.
Lunch med Mormor, Morfar och Mamma.
Hjärtklappningen kom strax innan lunchtid, tror jag kände det när vi gick från sjukhuset första gången.
Handlade med mamma och då kom den uppspeedade känslan. Jag pratade konstant i bilen, kunde knappt sitta still och hade koncentrationsförmåga som en skalbagge. Jag var medveten om det och bad nog om ursäkt ett dussintals gånger utan att kunna sluta prata.
Rostsmaken, som var mer som om tänderna hade förvandlats till rostiga skruvar, satt i fram till 21tiden, hjärtklappningen till någon gång under natten och uppstressheten hela kvällen och natten.

Onsdag: Vaknade tidigt och var för stressad för att somna om. Stressad när jag gick med Benzon, tyckte han gick för långsamt. Hjärtklappning.
Samma sköterska och... tredje gången gillt!
Mamma var med mig. Satt och bläddrade i böcker och tidningar. Stressad. Hade inte tid att läsa texten i böckerna och bad hela tiden mamma om nytt läsmaterial. Starkare eftersmak i munnen. Den stickande känslan kom och gick men kändes starkare än tidigare.
Lätt yrsel när droppet fick baksug och blod kom upp.
Lunch med mamma. Handlade karameller och middag. Kände mig stressad i bilen, magen reagerade och spände upp sig och hjärtat slog snabbare. Öppna fönster och en lugnare väg så jag hade mer att titta på.
Ensam med två hundar- HYPER!
Chili trodde nog att jag lekte med henne för hon följde efter mig hela tiden och viftade på svansen. Benzon såg ut att undra vad tusan vi höll på med.
Eftersmaken är fortfarande kvar, hjärtklappning någon gång i timmen och känner mig som om jag fick speed istället för cortison.

Sammanlagt så har nog druckit 6 eller 7 flaskor Festis och ätit två burkar Tic-Tac, samt oberäknad mängd tuggummi och werther´s.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar