onsdag 2 oktober 2013

Byteshandel med hjälp av posten

Förra året köpte jag en Hello Kitty skål och utstickare från Tupperware som jag planerade att ge i julklapp till en kompis som tyckte om Hello Kitty. Jag var ute i väldigt god tid och när julen kom så hade jag hittat något annat att ge. Tänkte att det skulle ges till födelsedagspresent istället men då hade hon tröttnat på Hello Kitty.
Sedan har skålen stått i lägenheten.
Tills jag fick kontakt med en Hello Kitty-samlare som gärna ville ha den.


Så vi ordnade till ett byte och jag skickade över en lista med 4 böcker och lät henne välja vilken, för jag gillar överraskningen och var lika nyfiken på alla fyra så jag kunde inte välja själv!
Idag hämtade jag ut paketet och blev häpen av att där fanns två böcker i det!
Efter ett snabbt mail till henne fick jag reda på att hon tyckte att bytet var orättvist med en bok när min frakt var dubbelt så dyr och sakerna var så fina, så hon köpte två till mig.
Jag blev givetvis jätteglad, men man blir förvirrad när det inte stämmer med vad man sa!


Böckerna blev då "The Happy Hooker" och "When bad things happen to good knitters". Inte lånat de tidigare så hade ingen erfarenhet av någon av de, men jag tyckte att de lät både roliga och intressanta.
Perfekt valt av henne också, en stickbok och en virkbok!
(Ja, det slog mig inte förrän jag skrev inlägget...)

Jag har bläddrat lite i de för att se vad som finns i, ska läsa de pärm-till-pärm när jag har mer tid till det.
Stickboken består av tips och tricks för alla olika scenario som kan hända med ett sticke. Från att ärmen hamnar på magen till att man tappar en maska. Då jag inte är van stickerska så kommer jag säkert att råka ut för allt möjligt men boken verkar täcka det mesta, perfekt i de lägena då man stickat sent och inte vill ringa mormor och fråga!
(Nu tror jag dessutom att jag lärt mig de 2 vanligaste sätten att rädda en tappad maska, i enklare stickning och i avancerade mönster)

Virkboken består av två delar. Första är genomgång om hur man virkar och de olika maskorna, garn och allt man kan behöva. Andra delen är mönster. Väldigt växlade mönster! Det blev jag förvånad över. Babyfiltar, babymössor, grytlappar, tröja med dödskallar och anarkistmössor. Inte de vanligaste mönsterna kanske men kul med de lite annorlunda sakerna. Och, man behöver ju inte göra det annorlunda utan man kan hoppa över de mer extrema delarna om man vill det.
Jag har spetsat in mig lite på "fat-bottom bag", "Knot ugly shrug", "Unseamle sweater" och mattan "Doris Daymat" som är grön med virkade blommor på!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar