torsdag 7 november 2013

Erfarenheter av garn

De här listorna har tidigare varit egna små anteckningar, men så dök det upp massor av frågor på facebook om vilka garn man föredrar och rekommenderar, vilka som är bra och vilka som är sämre så jag tänkte att då kan jag lägga ut mina erfarenheter så att andra kan ta glädje av de.
Listorna kommer att uppdateras ju mer garn jag testar och jag får inte betalt av något företag för att skriva åsikter.

Garn jag föredrar:
  • Marks &Kattens Flox 100% Bomull - Mjukt och skönt, trådar sig inte, inga knutar eller konstiga färgbyten
  • Red Heart With Love 100% Akryl - Supermjukt! Följsamt och känns inte plastigt. Dessutom fina färger!
  • Loops&Threads Charisma 100% Akryl - Ett mjukt, tjockt akrylgarn i fantastiska färger
  • Red Heart Boutique Unforgettable 100% Akryl - Härligt, mjukt med mohairkänsla men utan luddet.
  • Katia Azteca 50% Ull 50% Akryl - Ullgarn som inte sticks! Tjockt och väldigt snabbstickat
  • Caron Simply Soft 100% Akryl - Babymjukt och väldigt följsamt med intensiva färger
  • Red Heart Soft 100% Akryl- Mjukt och fantastiska färger utan plast-känslan
  • Himalya Mercan Batik 100% Akryl - Mjukt, väldigt drygt och fina färger
  • Anna og Claras Bomulldsgarn 100% Bomull - Ett väldigt bra bas-bomulls-garn i fina färger. Mjukt och sällan färgskiftningar. 
  • Safari 100% Bomull - Ett tjockare bomullsgarn som är toppen till disktrasor, duschskrubbar och duschbollar
  • Loops & Threads Impeccable 100% Akryl- Supermjukt och följsamt. Fina färger, inga skiftningar eller knutar.  
  • Fuga Akryl/Viskos - Lättarbetat, ser ut som ullgarn. Jag föredrar äkta ull men detta är bra till figurer. 
  •  Karisma från Drops 100% Ull - Mjukt, lättarbetat och följsamt
  • Lopps&Threads Cozy Wool 50% Ull 50% Akryl - Galet mjukt, lättarbetet och tjockt
  • Lily Sugar n Cream 100% Bomull - Tjockt och rejält bomullsgarn som ger bra riv i disktrasor och skrubbar. 
  • Sensations Angel Hair Akryl - Jag gillar inte effektgarner, men detta var överraskat lättarbetat
  • Svarta Fåret Tilda 50% Bomull 50% Akryl - Mjukt och lättarbetat

Garn jag gärna undviker: 
  • Patons Metallic Nylon/Akryl/Ull - Väldigt silkigt garn och svårarbetat
  • Järbo garn Lady 100% Akryl - Ojämna färger! 3 nystan i samma färg uppvisade 5 olika nyanser! 
  • mH Acryl 100% Akryl - Plastigt! Ojämnt och väldigt strävt.
  • Red Heart SuperSaver 100% akryl - Strävt! Känns som sandpapper när man drar tråden. 
  • Kilafors Bomull 100% ekologisk bomull - Delar sig hela tiden. Väldigt svårt att få jämnt. Stumt och svårarbetat. 
  • Teddy från Novita Akryl - Gloria. Svårarbetat men mjukt och följsamt. 
  • Himalaya Aysu akryl - Jag gillar inte effektgarn
  • Ice yarns Soft Baby 100% akryl - Tunt och strävt
  • Scachenmayr smc Cotton Time 100% Bomull -  Tjockt, stumt och svårarbetat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar