måndag 9 december 2013

"Hungerspelen", "Fatta Eld" och "Revolt"

Veckans bok, eller böcker, var Hungerspelstrilogin som jag köpte på bokrean.
Jag blev överraskad av de, efter att ha hört om filmen så hade jag låga förväntningar men fick ändra de snabbt.
Första boken var bäst. Mycket spännande, bra skriven och intressanta tankar mellan raderna med samhällskritik. Jag fastnade i den ordentligt och dagar efter att jag läst ut den var jag tvungen att gå tillbaka för att läsa favoritstyckena igen.
Andra boken var bra men inte lika bra som första. Där var lite långt glapp mellan första och andra boken och för lite beskrivning om vad som hade hänt där mellan, väldigt snabba svängar och plötsliga händelser som man inte förstår hur de helt plötsligt kunde ske.
Tredje och sista boken gillade jag inte. Jag ville läsa den för att veta hur trilogin slutade, men jag tycker att det verkligen spårar ur. Alldeles för mycket händer, mycket betydelsefullt helt i onödan för att föra berättelsen vidare och händelserna beskrivs så ytligt att de inte ens lever upp till det de kunde vara.
Och slutet då, det enda positiva är att man inte ser det komma. Jag gillade inte alls det och tyckte till och med att Katniss "Plan B- slut" hade varit bättre.

Boken kommer jag att behålla, men endast för att jag ska kunna läsa första boken igen.

Jag såg även den första filmen och jag erkänner att den är bra, men den lever inte upp till boken. Som Harry Potter ungefär. Filmerna är bra och man kan leva sig in i det på ett annat sätt, men böckerna är ändå i en helt annan klass.

1 kommentar:

  1. Nu är vinnaren av valfri bok från pocketogram presenterad i tävlingsinlägget, in och kika om det var du som vann :) Om inte så dyker det upp en ny tävling redan i morgondagens lucka så missa inte det!

    SvaraRadera