söndag 8 december 2013

Sista minuten Ätbara Julklappar

Jag tror att vi alla kan instämma i att vissa personer är svåra att hitta något bra till. Bebis-, Barn och Tonårs-perioden har rätt så bra variation och många klassiska presenter, men sedan då?
Föräldrar samt Mor- och farföräldrar som hävdar att de inte önskar sig något, vänner som köper det de vill ha och därför inte har något kvar att önska sig och de man kanske inte känner tillräckligt bra för att veta vad man kan ge utan att ge något de redan har.
Man vill ge, men vet inte vad.
Jag älskar ätliga presenter. Både att ge och få.
Jag gillar att testa sådant jag inte unnar mig själv, eller sådant som jag aldrig riktigt ser i affären för jag alltid tar det jag vet att jag gillar framför att testa något nytt.
Men ibland känns Alladin-asken för vanlig, för tråkig eller för beräknande.
Här är mina bästa förslag för snabba, enkla och i de flesta fall, hyfsat billiga ätbara presenter som du kan göra själv och som kan varieras för att passa brett eller vara väldigt individuellt.

  • Sylt. Med syltsocker och färska eller frysta frukter eller bär och ett par burkar kan du ha egengjord sylt i burk för att svalna på endast 15 minuter. Smaksätt gärna med någon speciell krydda för att göra den olik köpta varianter. För en härlig julkänsla rekommenderar jag kardemumma,kanel,vanilj,stjärnanis, nejlikor och pomerans.
    Mina favoriter är : Päron-Kardemumma, Äpple-Kanel/Pomerans/Stjärnanis/Vanilj ,Plommon-Vanilj/Kanel/Kardemumma och Jordgubbe-Vanilj/Kanel (Fantastisk till risgrynsgröt på julbordet!)
  • Smaksatt olja. En fin glasflaska, en god olivolja och några kvistar örter eller vitlöksklyftor. I stort sett alla örtkryddor kan användas, till olika ändamål. Skriv en etikett om när du satte oljan så att den har tid att utveckla smaker och inte öppnas för tidigt. 3-5 veckor rekommenderas men den blir bara godare om den får stå lite till. 
  • Vaniljextrakt. En fin flaska, ett par vaniljstänger och 40% neutral sprit i stil med Vodka. Ska gärna stå i 2 månader med omskakningar då och då. 
  • Snowman Soup / Varm Choklad kit. Jag gjorde och gav förra året. En cellofanstrut med oboypulver, nerstoppat i en annan cellofanstrut och fylld med små marshmallows. Ett band om och en pepparmintkäpp.
    Går att variera på många sätt, se nedan! 
  •  Dekorerade Pepparkakor. Egenbakade eller köpta pepparkakor, kristyr eller smält choklad och chokladlinser. Renarna tyckte jag var söta
  • Soppa på burk. Blanda de torra ingredienserna till din favoritsoppa, eller en ny soppa som du tycker passar mottagaren, och fyll en glasburk med de. Skriv av receptet och fäst vid burken.
    Soppor med majoritet torra ingredienser är roligast till detta så de med pasta,bönor eller linser passar bäst. Med andra ord perfekt för vegetarianer och veganer!
  • Kaka på burk. Samma koncept som ovan fast med kakor. Fyll ut ordentligt med chokladbitar,chokladlinser eller torkad frukt. Fungerar även bra med bröd, t.ex vörtbröd till julen.
    Egentligen så fungerar alla recept till detta, men några som jag tyckte lät gott till jul är:
    Knäckbrownie
    Saffranskladdkaka med vit choklad
    Kryddkaka
    Kryddig Chokladkaka
    Chokladrutor med glöggnötter
    Polkagrisbiscotti
    Sockerkaka med torkad frukt
    Bärkakor
    Karibisk julkaka med rom och frukt
    Havrekakor med sesamfrö och frukt
    Engelsk fruktkaka
    Morotskaka med saffran
    White Christmas- Australiensisk fruktkaka
    Brownie med frukttäcke
    Berusad kaka med nötter
    Korintkakor
  • En burk eller cellofanpåse med egengjorda kakor
  • Granola i burk
  • Pannkaksmix, antingen för tunna pannkakor eller de amerikanska tjockare.
  • Smaksatt socker
  • Smaksatt flingsalt
  • Favoritgodiset i en burk dekorerad i form av en tomte,snögubbe,ren eller med fina band
  • Glöggkryddor, jättebra till utländska vänner då svensk glögg är väldigt speciellt jämfört med engelsk eller amerikansk.
  • Kryddblandningar. Rub´s och marinader i väntan på grillsäsongen, Tacokryddblandningar, Kreolska kryddblandningar, Örtkryddor, Afrikanska Chermoula, Indiska curryblandningar eller en av dina favoriter.
  • En stor burk med opoppade popcorn till filmfantasten.
  • Chaiblandning. Svart eller rött te med kardemummakapslar,kanel, rosépeppar och ingefära. 
  • S´mores kit. Kex, marshmallows och choklad. Perfekt att ha med på vinterpicknicken. 
  • Egengjord nutella, utan palmolja.
  • Grötmix. Färdiga grötblandningar har blivit mycket populära men är enkelt att göra själv. Blanda gryn,frön och torkad frukt eller bär med samma tillagningstid så är det bara att ta en portion och göra i ordning. 
  • Pepparkaksdeg. Gör en deg dagen innan, forma till en rulle eller något roligare och lägg i kylen. Tacksamt att ge bort till den som inte har tid eller planerar för att sätta deg dagen innan baket. 
  • Muslibars
  • Torkade äppelringar i burk eller girlang
  • Hembakade knäckebröd
  • Tortillamix. Egengjorda tortillas på samma tid som det hade tagit att gå till affären och köpa. 
  • Brända mandlar, jordnötter eller pecannötter. 
  • Rischoklad. 1 påse puffat ris och 2 förpackningar choklad. Smält,blanda och klicka ut på bakplåtspapper. 
  • Chokladbräck. På bakplåtspapper, häll ut smält choklad av olika sorters choklad i lager, toppa med russin,nötter,strössel eller annat kul. Låt stelna och knäck i bitar. 
  • Smaksatt kaffe, med kardemumma eller kanel för en härlig julstämning. 
  • Fudge på burk. Exempelvis skumtomtefudge. Enklare än att göra kola eller knäck och kan hällas upp direkt i rena glasburkar för att minimera tiden. Inget delande eller jobb med att slå in i cellofan. 

1 kommentar:

  1. Tack för länken hit, vilken underbar blogg! Kul att du var inne på min och att du även skrev länken. Det är svårt att hitta bloggar ibland så det är jag tacksam för! Kommentera gärna ibland hos mig, det är så roligt. Ha en fin dag!

    SvaraRadera