lördag 14 december 2013

Skumtomtefudge Steg för Steg

 Jag har fått frågor om det verkligen är så enkelt att göra skumgodisfudgen som jag skrev i receptet, ja det är det, och här är beviset.
Hela receptet utan bilder finns här
Den här gången gjorde jag dubbel sats, men fler dubbleringar än så rekommenderar jag inte för det blir lätt bränt i botten innan allt hinner smälta.
Jag tog tiden och från det att jag började dela jultomtar tills att jag hällde upp smeten i form tog det 12 minuter och 47 sekunder. Utan att slita mitt hår eller bli frustrerad. Det är verkligen så lätt.



 Riv, klipp eller skär skumtomtarna i bitar. Ju mindre, desto snabbare smälter de men de smälter även om du kastar i de hela så lägg ingen press på fina bitar.  De kommer att flyta upp, men jag börjar alltid med detta så att jag ser om jag ska göra dubbel eller enkel sats.


 Häll i socker, vispgrädde och smör. Smöret smälter innan skumgodiset gör det, så det behöver inte delas om du inte vill lägga tid på det.


Rör om ett par gånger så att det blandas och låt det sedan smälta ihop. Det ska INTE KOKAS!
Då får det en väldigt underlig bismak och är inte alls gott.
Under tiden så delar du chokladen i småbitar, öppnar förpackningen och lägger det lättillgängligt. Ta fram en form och lägg bakplåtspapper i denna.


Nu har allt smält och smeten har en ljusrosa nyans. Stäng av värmen och häll i chokladen. Rör SNABBT ihop tills chokladen smälter.


Jag använde vit choklad och då får smeten en svag persikofärgad ton.
När chokladen smält ska smeten direkt hällas upp i formen.


Sådär. Låt den stå framme tills den svalnat och sätt sedan in den i kylen över natten. På morgonen går det bra att skära den i bitar. Den går bra att frysa och ska förvaras i kyl så att den inte smälter bort.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar