tisdag 14 januari 2014

Jag har för mycket saker

(Eller, jag har alldeles för få förvaringsutrymmen och för liten lägenhet för att kunna göra något drastiskt åt det. )

Mina planer i den närmaste framtiden är:
  • Rensa sovrumsgarderoberna och vara hänsynslös. Används det inte, skänk bort det. Är det sönder, släng det. 
  • Rensa handdukar,badlakan och sängkläder. Jag bor ensam, VARFÖR har jag 9 stora badlakan?? 
  • Rensa böcker. "En bok i veckan" var en bra idé, men om böckerna har stått i bokhyllan så länge så finns det nog en anledning till det. Spara bara det jag vill läsa om, resten skänks bort. Biblioteken har ett stort utbud om jag skulle stå utan en bok att läsa i framtiden, och det finns alltid födelsedagspresenter och julklappar att önska sig. 
  • Skaffa en pärm och sätt in viktiga papper där istället för massor av mappar i alla lådor
  • Skrivaren. Den fungerar inte till min nuvarande dator och min gamla har inte internetkoppling längre. Varför är den kvar här? 
  • Gamla datorn. Samma fråga som ovanstående
  • Lämna in alla gamla telefoner till återvinning
  • Rensa bland smycken. Jag använder örhängen dagligen, oftast samma guldringar, men inte mycket mer smycken än så. Spara bara det som används eller som har starkt sentimentalt värde. 
  • Få upp de fina vinglasen på vinden. Används inte i nuläget.
  • Få upp kurslitteraturen på vinden. Bestäm om den ska vara kvar eller säljas. Kursböcker byts snabbt ut. 
  • Rensa bland alla sladdar. Jag lovar, de förökar sig när jag inte tittar för jag har inte så många saker som behöver sladd! 
  • Få in ett skoställ. Minimera antalet skor så att de får plats
  • Köksskåp och lådor. Burkar MED lock. Få in allt som inte används dagligen i skåp eller lådor. 
  • Rensa bland mössor,halsdukar och vantar. Ge bort det som inte används till behövande
  • Få in en byrå/bänk med förvaring/hylla till pysselsaker som garn,tyg och färg. Inga fler kassar bakom soffan
  • Rensa i städskåpet så att dramaten får plats där
  • Ta bort vinstället ovanför kylen och flaskorna i det. Jag dricker inte och behöver därför inte något vinställ. 
  • Fundera över att köpa dörrar till ovandelarna av bokhyllorna
  • Hitta ett bra sätt att förvara bläckfiskarna innan tvättning
  • Herrbetjänten ska bort

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar