torsdag 30 januari 2014

Odlingsåret 2014 är igång!

Ja.
Jag är medveten om att jag bor i lägenhet.
I centrala Lund.
Med endast tre fönster och ingen balkong eller uteplats.

Men inget är som att äta något man själv dragit upp ur jorden.
Och har jag fönster, så har jag plats för krukor.
Och alla behöver inte rymma blommor.
(Fast jag har bara en blommande växt och resten konstant gröna men det är en sidopunkt)



Dagens Gröna Tips är att klippa itu toarullar och använda de som såkrukor/pluggkrukor. När växten sedan får rötter och ska planteras om så går det utmärkt att plantera ner hela rullen. Den förmultnar ner mycket snabbare än vad torv gör.
Dessutom så är det ingen risk att bryta av rötter vid omplanteringen.




Det här har jag mina tvivel om.
Tyskt odlingskit köpt för 0,5 Euro.
Kan vara för att fröna var alldeles för stora. Eller för att "jorden" bestod till mesta dels av sand. Eller för att bilden och texten visar liten busktomat och det latinska namnet var för en sorts bifftomat.


Matchstick Garden var nytt för mig men så enkelt och lite roligt.
Varje förpackning innehåller frön från tre växter, vill man fuska så står det vilka växter bakom stickorna, och dessa är blandade och sedan fastklistrade på trästickor. Man bryter loss en sticka och sticker ner den i jorden till markeringen, vattnar och väntar på att få se vilka frön som satt på just den stickan.
Köpta från BlueBox

Jag gjorde planteringspinnar av tandpetare och en bit washitejp jag hade liggande.


I år odlar jag:
  • Lila Plommontomater
  • Pak Choi - Colour&Crunch
  • Smultron - Red&White Mix
  • Sallat - Mixed Lettuce Leaves
  • Sallat - Rocket Mixed
  • Körsbärstomat - Garden Pearl
  • Tomat - Marmande
  • Tomat - San Marzano
  • Tomatkit från KiK
  • Matchstick Garden - Mixed Greens med Huvudsallat, Aragula och Radichio
  • Matchstick Garden - Italian Garden med Italiensk Basilika, Oregano och tomat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar