torsdag 30 januari 2014

Ska vi prata BPA?

BPA
Bisfenol A
Ett ämne som används för att göra polykarbonatplast, det som vi i folkmun kallar hårdare plast.
Det finns i alla PETflaskor och i de flesta sportflaskor,drickflaskor och plastburkar.
Men BPA är ett skadligt ämne som kan orsaka både cancer, sterilitet och sköldkörtelsproblem.
BPA kan härma hormonet östrogen så att kroppen inte ser det som ett hot, vår kropp reagerar inte ens mot det skadliga ämnet.
Undersökningar har visat att en enda veckas användande av vanliga plastflaskor ökar mängden BPA i urinen med 69%, efter en enda vecka!
Jag vill inte ens veta hur mycket BPA jag har i mig!

Vad kan man då göra?

Det finns så kallade BPA-fria plastprodukter att köpa. De flesta via onlineshoppar.
Men amerikanska undersökningar har visat att 95% av dessa BPAfria produkter läckte andra kemikalier, främst BPS som är en annan sorts Bisfenol,  som också kunde vara skadligt för oss på samma sätt som BPA.
Låter inte så värst mycket bättre.
Visst, det är fortfarande under utredning men hur mycket BPA ska vi ha fått i oss innan resultatet är definitivt?

Under en vanlig vecka så använder jag PETflaskor, drickflaskor, plastskålar, plastbunkar, plastredskap,plastpåsar,skärbrädor och plastburkar till min mat.
Jag vill ta reda på hur mycket av det jag använder som är skadligt för mig.
Och byta ut det mot bättre alternativ.
BPAplast sattes inte i ordentligt bruk förrän 2002, vad hade vi innan dess?
Var det bättre eller sämre än BPA?

Jag ska attackera internet och försöka få svar.
Mitt första val är att byta ut mina sport- och dricksflaskor.
Jag har beställt två stycken glasmuggar, en med sugrörslock och ett sugrör i stål och en med så kallat cafélock, att använda när jag ska iväg någonstans.
Jag ska bestämma mig för om jag tror mer på ståltermos eller aluminiumtermos, och se över mina nuvarande termosar. Även termosmuggen från Tupperware. Jag har mycket Tupperware-produkter så det blir att se över alla de. Se över allting.

Kan man klara sig utan plast?
Vi har inte haft plast i all oändlighet så rent tekniskt sett är det möjligt, men hur mycket har vi förändrats sedan dess?
Är hälsan så oviktig att allt ska vara så enkelt som möjligt?
Kan man byta ut allt mot stål,glas och aluminium?

Att jag använder andra plastprodukter, i förpackningar till hudvård och liknande, ser jag inte som ett akut problem just nu. De kommer inte i kontakt med min mat. Men jag vill inte få i mig så mycket kemikalier som undersökningarna visar att man gör.
När sakerna jag har maten i är värre än maten jag äter, och detta trots alla tillsatser och E-nummer, då är det dags att låta glas,keramik,stål och aluminium bli mina bästa köksvänner!
(och nej, jag gillar inte att maten jag äter är skadlig heller och försöker att göra mitt bästa med det)

Uppdaterat:
Tupperwares produkter är sedan 2010 BPAfria.
Men sedan 2008 är det bara barnprodukterna som inte innehåller BPA.
Jag tror att majoriteten av mina TW-produkter är äldre än 4 år.
Och så var det den här undersökningen som visar att BPAfri plast ändå är skadlig.

Uppdaterat
Tips jag hittat:
  • Förvara mat såsom ost och pålägg i ett lager smörgåspapper innan du lägger in det i plastpåsar. De kommer inte i kontakt med plasten och du kan fortfarande använda de ack så behändiga plastpåsarna. 
  • Förvara dina mat-glasburkar i plastburkar när du ska ta de någonstans så minskar risken att de går sönder. 
  • Köp inte yoghurt i plastbyttor. De hettas upp och då avsöndras ännu mer kemikalier in i maten. Satsa på pappersförpackningar, de har en tunn plasthinna men det är ändå det bättre alternativet.
  • Se det här som ytterliggare en anledning till att inte köpa färdigrätter
  • Använd inte non-stick stekpannor
  • Spara glasburkar för att förvara mat i
  • Köp inga engångsförpackningar
  • Köp inga plastpåsar utan använd tygkassar till handling och papperskassar till sopor
  • Köp inte dryck i PETflaskor. Ta med en egen glas- eller termosflaska. Frågar man snällt så kan även de flesta stora café ge dig drycken direkt i din egna mugg så du slipper engångsmuggarna
  • Köp inte inplastade frukt eller grönsaker. Och lägg de inte i plastpåsar. Köper du fler än du kan hålla isär, använd tvättpåsar( de man tvättar känsliga plagg i)
  • Köp inte bröd i plastpåsar. Bröd, framförallt färdigskivat, är behandlat för att inte mögla och detta kan avsöndra mer kemikalier från påsen
  • Det finns istärningsbehållare i rostfritt stål
  • Mikra aldrig någonting i en plastburk! Värme snabbar på utsöndringsprocessen
  • Virka egna disktrasor och rengöringstrasor
  • Undvik hudprodukter som innehåller "polyethylene" 
  • Fast tvål framför flytande
  • Läppbalsam i stålburkar och inte plasthylsorna
  • Hårborste i trä?
  • Tandborste i trä?
  • Köp SecondHand istället för nytt. Ju mindre plast som tillverkas, desto bättre
  • Tänk "Återanvändbart" istället för praktiskt och se en större utgift som något positivt då det oftast är en engångsutgift
  • Köp inte tejp - Lim är bättre 
  • Plastjulgranar innehåller PVC
  • Klä dig i naturliga material
  • Om du måste använda tejp, köp pappers- eller tygtejp
  • Skärbrädor av glas, trä och bambu?

    Sidor med ,vad jag tycker är, bra sortiment
  • Lapland Eco Store
  • Jordklok
  • Kakaobönan
  • Life Without Plastics
  • To-Go Ware
  • Ekokul
  • Rekolek
  • Medveten Mini
  • Rightstore
    polyethylene

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar