onsdag 19 mars 2014

Dictusband - mitt nya åbäke

 Till mormor och vänner som undrar hus mitt nya hjälpmedel ser ut och fungerar.


Två krokar sticks ner i skosnöres-hållen längst fram i skon.
Jag har redan fått höra att jag kommer att tappa de, från personalen.

Bandets baksida
och framsida


Fastspänt med gummibandet


På med skon, knyt den och dra sedan gummibandet till krokarna så att det hakar i och foten lyfts upp.





Meningen är att bandet ska hjälpa till att hålla framfoten uppe så att jag inte snubblar i trappor eller när jag går. Det är lättare att använda än ortrosen, då detta sitter utanpå skon så är det inget som trycker åt så att tårna blir blå.
Ja, det är därför jag slutade med silikonortrosen. Tre av mina tår blev blåaktiga när jag hade haft den på en heldag.
Inget bra tecken i mina ögon! 

2 kommentarer:

  1. marianne hernblad2 april 2014 09:31

    Hej Erika, jag har samma sak, det finns ju en annan modell också som har snodden bara i en hållare - mitt på skon. Det gör ju att foten alltid är rakt fram. Då jag behöver 2 för olika skor undrar jag om Du provat den. Vilka andra hjälpmedel, träning har Du föt foten. Fick nerven i foten klämd under en lång operation då jag låg på mage med knäprotes - slarvigt av personalen att inte veta att protesbenet ska ligga i en skyddande vagga för att undvika just klämskada. Hälsningar Marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marianne!
      Jag har inte provat den andra modellen. Visste inte ens om att det fanns fler modeller! Men den här fungerar hyfsat för mig. Inte lika stabil som ortrosen jag hade, men jag behöver inte oroa mig för att foten blir blå eller skadas.
      Fler hjälpmedel än så har jag inte för foten. Jag har alltid stavar med mig när jag är ute, dels för stöder när jag går och dels för att jag måste ha hjälp att komma upp när jag ramlar. Någon speciellt träningsprogram har jag inte heller. Jag får behandling och förhoppningarna är att jag får tillbaka styrka och känsel när behandlingen verkar.
      Vad har du för andra hjälpmedel eller träningsrutiner?

      Radera