torsdag 3 april 2014

Utmattad och nyheter för er läsare

Anledningen till att det blivit dåligt uppdaterade inlägg här under veckan stavas utmattning.
I måndags gick jag in i intensivfasen på smärthanteringsprogrammet.
Det är löjligt att man kan bli så trött av att göra "så lite"!
Måndag och tisdag var jag på smärtrehab tidigt och igår hade jag tid för ny behandling, för att sedan tillbringa kvällen på MS-skolan och sedan ha en heldag på rehab idag.

Som några av er vet så har jag nu gått över till en ny medicin efter jul-skovet som tydligt visade att min första medicin inte fungerade. Igår fick jag den 3e behandlingen, som ges i dropp var fjärde vecka. Inga sprutor här hemma längre!
Den enda biverkningen jag märkt av är att jag är jättetrött dagen efter.
Glömma-bort-mina-4-sista-siffror-trött
Glömma-bort-portkoden-trött
Glömma-bort-att-ta-på-skor-efter-avspänning-trött

Trött till den grad att jag blir så förvirrad att jag knappt vet vad jag heter och nästan börjar gråta så fort någon frågar hur jag mår.

Men jag har fått tillbaka delar av känseln i vänsterfoten sedan medicinbytet!
Jag saknar fortfarande den ytliga känseln, men från hälen till precis innan tårna så känner jag djupt tryck. T.ex så känns det likadant om Chili ställer sig på min fot som att foten blir överkörd av en fullastad kundvagn så den är ju inte helt hundra ännu men jag hoppas den ska komma tillbaka!
Min hårförlust jag fick av Avonex avstannade under senhösten och nu har håret börjat växa tillbaka igen. Jag har massor av kortare hårstrån som alltid blåser ner i pannan och irriterar mig och de kala fläckarna på armarna börjar försvinna.

Smärtrehab då?
Det bestämdes förra våren när de satte sekundär fibromyalgi som diagnos på mig. Men så sköt min neurologiska utredning upp programstarten och sedan fick jag ha ett litet tag att försöka smälta MS-diagnosen innan jag hoppade in.
Nu kan jag dels ångra att jag inte började tidigare, samtidigt som jag tycker att det är för tidigt med vissa saker som jag får höra och lära mig med avseende på att alla diagnoser inte helt landat.
Uppstarten är klar och idag hade jag den sista dagen på 1a veckan, av 5 veckor. Mellan 3 och 4 dagar i veckan med resterande dag/dagar som tillämpningsdagar i hemmiljö. (eller medicinering för oss som behöver det)
Jag är en av 10 i en av grupperna som går där och teamet som har hand om oss består av sjukgymnast,kurator,socionom,läkare,arbetsterapeut och psykolog.
Alla har olika lektioner med oss, både praktiska och teoretiska och vi får en hel del hemläxor. Och en förfärlig mängd papper!
Men även fast det inte låter som att det ska vara jobbigt, så är jag helt slut när jag kommer därifrån. Det är inte de lättaste ämnena vi diskuterar och det är psykiskt krävande att få så mycket intryck på så kort tid.
Dessutom så gör det ont i hela kroppen när man ska lära sig det korrekta sättet att göra alla rörelser!

Men man lär sig av sina misstag och hittills har jag bland annat lärt mig att jag inte kan springa på stället utan att se min vänsterfot. Då landar jag på grannens madrass.
Åh min älskade vänsterfot...

MS-skolan var helt frivillig att gå på.
Tydligen tyckte en del av mig att jag inte hade tillräckligt att tänka på just nu.
Jag försöker resonera med den delen till framtida tillfällen.
Om jag glömmer bort det, påminn mig att jag INTE ska planera in någon kurs eller aktivitet tidigare än 36 timmar efter behandling. 
Det vinner nog alla som tvingas ha mig i sin närhet på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar