tisdag 30 december 2014

2014 - In/Ut

Jag började inte räkna förrän i mitten på Januari och i början räknade jag i antalet kassar och inte individuella saker så det är ju inte helt exakt, men under året som gått sedan dess så har :
  • 1549 saker kommit in
  • 1553 saker åkt ut
  • -4 är totalsumman
 (Ursäkta mig medan jag går och får en mindre hjärtattack)

Det är ju inte klokt.
Nog för att vi lever i ett Slit-och-släng-samhälle men jag hade aldrig kunnat drömma att jag var så här dålig!
Hur mycket pengar har jag inte lagt på onödiga saker?
Hur mycket resurser har inte gått förlorade helt i onödan?

Så vad blir slutåsikten?
Jag kommer att göra det här igen, för hela 2015.
Jag kommer även satsa på att slänga ut/donera/ge bort 2015 saker under årets gång.
Jag kommer dock inte att satsa på att gå minus 2015 saker. Det känns som att jag då kommer att slänga ut allt.
Men jag kommer att tänka mig för innan varje inköp och min målsättning är väl att hålla plus på under 1000 saker under året.

Jag skulle rekommendera alla att skriva upp alla saker som kommer in och ut under ett år. Det är verkligen en ögonöppnare... 

4 kommentarer:

  1. Det är helt otroligt! Jag tror att det är jättenyttigt att notera allt som köps och slängs - ofta reflekterar vi nog inte ens över hur mycket som slängs i onödan och hur mycket vi köper utan att ens behöva det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trodde att jag var bättre. Mycket bättre. Så för mig har detta verkligen varit nyttigt. Sedan vet jag att jag räknar lite lustigt eftersom jag gör så mycket själv och omvandlar saker till fler saker så jag ska räkna det extra detta året, men ändå. Så mycket pengar det rör sig om och så mycket saker vi egentligen inte behöver.
      Jag rekommenderar att skriva en lista och se efter. Det är så mycket man inte ens tänker på förrän man ser det svart på vitt i dessa nummer.

      Radera
    2. Nä det är nog mycket pengar som åker i papperskorgen i form av saker som knappt används. Jag är ganska duktig på att inte köpa saker som jag inte behöver eller kommer att använda, men såklart slinker det nog ner någon sak här och där ändå ;)

      Radera
    3. Det trodde jag att jag också var ;)

      Radera