torsdag 4 december 2014

Hur jag vill dekorera till jul

Jag tycker inte om att gå och köpa en stor förpackning med likadana julgranskulor.
Jag tycker inte om att allt ska vara likadant eller ha precis samma färg.
Jag tycker inte om glitter.
Jag tycker inte om mängder med tomtar,leende snögubbar eller pepparkaksgubbar.
Jag tycker inte om att allt ska vara rött.
Jag tycker inte om blinkande lampor.
Jag tycker inte om glöggmuggar som tar plats och bara används en gång om året.
Jag tycker inte om att skicka identiska, opersonliga julkort till alla jag känner. 

Jag tycker om handgjort. Stickat. Virkat. Sytt. Klistrat.
Jag tycker om vitt. Grönt. Brunt. Naturvitt. Beige. Och rött.
Jag tycker om tyg. Trä. Metall. Glas.
Jag tycker om tygband. Väv. Spets. Garn.
Jag tycker om att dekorera med naturen. Gran. En. Tall. Kottar. Amaryllis. Julstjärna. Mossa.
(Jag är allergisk mot hyacint men jag tycker de är fina)
Jag tycker om att julpynt har en historia.
"Den här hittade jag på loppis". "Den här fick jag av min mormor!. "Den här gjorde jag själv 2014".
Jag tycker om att fylla vanliga glasburkar med gottis och låta de stå framme.
Jag tycker om när det luktar jul.
Jag tycker om levande ljus.
Jag tycker om att göra egna julkort. Lacka. Skicka med något handgjort som en minijulklapp. 

Har jag någon stil på julpynt?
(Har jag ens någon stil över huvud taget?)

Personligt. Rustikt. Gammaldags. Handgjort. Naturnära.

Vad kommer jag inte köpa detta året (och antagligen följande år) :
Granglitter, Allvarligt, vad är grejen? Vi köper glittrigt plastsnöre som vi hänger upp i granen och slänger med den för att köpa nytt år efter år efter år...
Tomtar. Jag har tillräckligt.
Neon. Pastell. Metallic.
Plast. I den mån det går.

Vad funderar jag på att köpa detta året:

Vad kommer jag ihåg att göra till nästa år:
Ta bort det trasiga på dörrkransen och använd stommen till en virkad krans.
Virka, sticka och sy kuddfodral
Virkade och stickade filtar
En tovad korg med strumpor och tofflor till frusna gäster.
Udda julmuggar. Till allt, te,kaffe,choklad,glögg.
Gör en ficka till julkorten att hänga som motvikt till dörrkransen
Bivaxljus
Ny julduk

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar