lördag 27 december 2014

Julklappar












8 kommentarer:

  1. Jättenyfiken på Jamie-boken, den har jag kikat lite på! Berätta vad du tycker om den sen när du hunnit laga något från den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar Jamie Oliver och den här blev min sjätte bok! Jag har inte hunnit laga något ur den ännu men jag har läst den och min första bild är att den är mer för de som är nya/ovana i köket. Mycket basgrejer, stycka kyckling, inte slänga rester,använda frysen och enkla recept, men också mycket nya recept som låter spännande och billiga råvaror. Så blandad :P
      Jag har även Matrevolution,Great Britain, Jamie at Home, Amerika och Italien och av de sätter jag nog denna i botten. Fortfarande bra, men inte den bästa. Har du inte Matrevolutionen så rekommenderar jag den. Det är den jag lagat mest ur och som jag har favoriträtter i :)

      Radera
    2. Det låter som att det kanske är matrevolution-boken som jag ska införskaffa istället :) Jag älskar alla hans program och hur han lagar mat! Kollade lite på hans 15-minuters kokbok också men kan inte bestämma mig. Är överlag otroligt dålig på att använda kokböcker men det vore roligt med lite nya recept och inspiration i köket!

      Radera
    3. Jag älskar honom! Han är så positiv och inspirerande och jag gillar att det är så blandat med mat. Det är liksom inte en sorts mat utan han blandar indiskt, vegetariskt, söndagsstek..
      Jag älskar att läsa kokböcker, jag kan läsa de som skönlitteratur pärm-till-pärm, däremot så är jag dålig på att följa recept. Jag ändrar alltid någonting och efter ett par gånger så har jag modifierat till något helt annat :P

      Radera
  2. Fniss, jag läser också gärna kokböcker som skönlitteratur ;) Blir så mat-sugen av alla fina bilder! Har också sååååå svårt att hålla mig till recepten, det är så lätt att experimentera lite själv med smaker man gillar, men samtidigt är det charmen med recept tycker jag - att man kan göra dem till sina egna. Ibland försöker jag verkligen följa recepten för att åtminstone kunna smaka en gång hur receptförfattaren hade tänkt sig att det skulle smaka, men ofta råkar jag ändra någonting av bara farten ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan ibland följa recepten en gång, och sedan aldrig mer. Jag gjorde ett av recepten i Jamie Olivers Matrevolution för.... fem(?) år sedan och både jag och min syster älskade det. Nu är det ett av mina mest lagade recept och det som min syster ber om att få äta när hon kommer hit. Och jag använder inte längre recept. Eller mått. Jag har lagat det så många gånger att jag vet hur det ska se ut för att smaka som allra bäst :P

      Radera
    2. Nu blir jag nyfiken, vad är det för recept? :)

      Radera
    3. Pasta&Blomkålsgratäng :)
      Lagom med pasta (korta former) kokas tillsammans med lagom mängd hackad blomkål. Sedan blandas det med en burk créme fraiche, en påse riven ost och örtkryddor, hälls upp i form och gratineras tills den fått färg. Så gott och enkelt att ändra runt i, funkar som ensamrätt eller som tillbehör :)

      Radera