måndag 5 januari 2015

Handla för presentkort

Min förra/nuvarande/gamla externa hårddisk kraschade för ett par månader sedan och är fortfarande iväg för att undersökas om något går att rädda i den, så idag använde jag presentkorten jag fick i julklapp och det ena gick till en ny hårddisk.


Den är grön. Inte rätt gröna nyans men ändå grön. Och liten! Den är mindre än min plånbok och väger mindre än min mobiltelefon! (Risken är alltså stor att jag kommer att bli av med den).
Fel ord att använda men den är faktiskt lite söt. Liten och söt.

Det andra presentkortet användes på Siba. En liten blender med iskross-funktion, inte testat ännu. Min nuvarande/gamla/förra blender är en studentpresent och är lite för stor och otymplig för ett enpersonshushåll och den är värdelös på att mixa frysta frukter och bär.
Det blev även en Långkoksgryta/Crockpot till mina buljonger,grytor,långtillagade köttbitar och även för att testa att göra egen yoghurt.
Det var den sista kvar, den kostade mindre än den jag planerat att införskaffa, men min pappa lyckades ändå få ner priset eftersom den kom utan kartong. Nu är han ju säljare så han kan ju det, men lite förvånad blev jag när säljaren så enkelt drog ner på priset.



Nu tog ju inget av presentkorten slut, 1 SEK på det ena och runt 40 kvar på det andra, så jag kan ju inte ens säga att jag handlade upp de. Och jag kan inte dra av de på ut-listan heller. Får bli nästa gång jag behöver något där. Hur mycket nu 1 SEK räcker till!

Och så har vi den här jämförelsen med presentkort versus kontanter versus bankkort.
Vilket känns lättast att handla för? Och då menar jag inte huruvida det är fysiskt lättast utan den psykologiska delen.
Jag tycker inte riktigt om att handla med bankkort för det ger så stor distans till pengarna. Du drar bara kortet, du ser aldrig pengarna.
Betalar jag med kontanter så känns det som att jag är mer eftertänksam och inte vill skiljas ifrån de i onödan.
(Missförstå mig rätt, jag handlar inte i onödan vilket som)
Presentkort för mig är verkligen en present. Det är pengar, som jag inte ser, men som jag kan lägga på något som jag vill ha.
Mångas ekonomi, min inräknad, är inte den bästa och jag är så van vid att behöva värdera sakers värde för mig för att se vad jag behöver mest. Så jag är så van vid att bara handla det jag verkligen behöver. Ett presentkort ger mig möjlighet att unna mig något. Jag kan vara mer spontan med det och jag kan använda det på något som jag "bara vill ha därför att jag vill ha det", om jag nu skulle vilja det. Fast idag hade jag planerat och gjort efterforskningar så någon spontanitet kan vi inte tala om.
(Det låter kanske alldeles för krångligt...)

För mig är det lättast att handla med presentkort, sedan bankkort och svårast med kontanter.
Hur är det för dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar