torsdag 1 januari 2015

Nya riktlinjer

Jag kör inte på nyårslöften, då jag inte vill sätta en tidsgräns när jag ska sluta.
Jag vill göra ändringar för en större del av mitt liv än bara ett år.
Under ledigheten så har jag tänkt på vad jag vill ändra, för jag tycker ändå att det är ett bra tillfälle att börja i Januari efter alla ledigheter.

  • Baka 80-90% av brödet själv. Undantag tunnbröd och vörtbröd tills jag hittat rätt recept för att kunna göra det själv. 
  • Bjuda hem någon 1 gång i månaden. 
  • Inte gå upp i vikt. Jag gick ner i vikt snabbt av min förra medicin och har kämpat för att inte gå upp det igen och det ska jag fortsätta med. Går jag ner mer så är det ett plus. 
  • Ingen diet, men fortsätta med äkta,närande mat lagad från grunden och med vettiga ingredienser. 
  • Vara snällare mot mig själv. Mot min kropp. Försöka acceptera allt som är inneboende och försöka att inte bli frustrerad utan att lära mig bättre hanteringssätt.

6 kommentarer:

  1. Jag tror den där sista punken är otroligt viktig! Den ligger också högt uppe på min prioriteringslista för 2015, att vara snäll mot mig och ta hand om mig själv! :)

    Baka eget bröd är underbart, ska försöka komma ihåg att maila dig receptet på ett av mina favoritbröd!

    Garnvinsten kom fram idag - jag blev så glad! Tusen tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har pratat med många som också har det som mål/riktlinje! Jag tror att lite ligger i det att vi är så stressade, över våra prestationer, vad andra tycker, hur vi jämför oss i det stora hela osv, att vi har glömt bort oss själva i det hela. Att sätta sig själv först borde vara logiskt men känns själviskt. Jag jämför fortfarande mig själv med hur jag var,vad jag klarade, vad jag ville för sex år sedan när jag var symptomfri och det är ju helt vansinne att gå runt och tänka så egentligen. Jag blir ju hela tiden frustrerad och förbannad på mig själv och lägger mer energi på att vara irriterad över vad jag inte klarar, än att tänka på vad jag faktiskt kan. Slöseri med tid och energi. Förhoppningsvis kan jag ändra det så att jag trivs bättre och förlänger tålamodet och stubinen :)

      Jag älskar att baka! Mycket bättre än att laga mat :P Haha. Och med eget bröd vet jag precis vad jag stoppar i det och kan experimentera tills jag hittar rätt. Att gå och handla bröd i mataffärer är en upplevelse, ett vanligt franskbröd hade fjorton ingredienser och jag kunde inte förstå de sista...

      Toppen! Hoppas du hittar något kul att göra :)

      Radera
    2. Vad föredrar du förresten när du bakar bröd, jästbröd eller bakpulver/bikarbonatbröd?

      Radera
    3. Jag bakar mest med jäst men ska försöka börja gilla surdeg. Har inte hittat något recept på bikarbonat/bakpulverbröd som fungerar för mig, dvs, att jag tycker det är värt att göra det :P

      Radera
    4. Jag har ett recept på rågbröd med bikarbonat som jag tycker är toppen, hittade inte receptet just nu men mailar dig det när jag hunnit fota det :)

      Radera
    5. Åh det låter toppen! Gör gärna det!
      För tillfället blir det inget brödbak alls här. Funderar om jag är överkänslig mot jäst, har inte bakat bröd sedan jul och när jag väl äter det borta reagerar jag. Gluten får jag i mig hemma men inte jäst så det känns som det rimligaste svaret. Så när det väl blir brödsug här så får det bli annat än jästbröd ett tag.

      Radera