fredag 13 februari 2015

Vecka 7 var visst veckan av tyg



















Jag planerar och samlar in tyger till två stycken sk. Rag Quilts, en med Jul som tema och den andra med djur&natur, och mormor gick igenom sin tygskatt och hittade stuvbitar som jag fick. 
Den med tegelstenarna ska bli något annat men det påminde mig om Diagongränden så jag kunde inte låta bli det! 

Igår var jag dessutom på IKEA och frossade i tyg. 
Ja, frossade och frossade..
Vitt och svart bomullstyg till foder för kjolarna jag planerar.
Och en meter av det häftiga tyget med trädstammar till natur-quilten.

Är det någon som har tyg ni inte använder och som ni tror kan passa in så tar jag gärna emot!

3 kommentarer:

  1. Vilka fina filtar det kommer bli! Jag är också sugen på att sy ett stort lapptäcke till soffan. Rag quilt är det där man ser kanterna? Eller jag vet inte hur jag ska förklara. Jag får googla :) Vad har du för stoppning mellan? Jag vet inte vad jag ska ha. Jag vill undvika polyester eftersom vi börjat plastbanta. Egentligen behöver det inte vara så tjockt alls. Det kanske räcker med ett lite tjockare tyg på baksidan. Hur gör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rag Quilts är de där man syr så att kanterna syns och sticker upp lite, och sedan eventuellt klipper jack i de för att få det att fransa sig ordentligt. Jag tror att du har rätt för dig :)
      Jag har aldrig gjort det förut men har en vän som gjort ett trettiotal och hon säger att ett par lager bomullsflanell i mitten blir superbra som stoppning. Jag vill inte heller ha polyester så tyckte det lät som en bra idé :)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera