fredag 1 maj 2015

4 månaders shoppingstopp börjar.. NU!

Maj, Juni,Juli och Augusti kommer att vara shoppingfria månader här!

Mat,medicin och hushållsprodukter är godkänt.
Presenter till andra är godkänt.
Prenumerationer som startade innan idag är okej, dvs. soapboxen.
Beställningar som las tidigare men inte dykt upp ännu är också godkänt, men inga nya beställningar.

Inga kläder. Inget tyg. Inget garn. Inget ebay. Inget etsy. Inga frö. Inga plantor.
Ingenting. 

Varför gör jag det här?
(frivilligt)

Jag vill ta reda på hur mycket tid jag egentligen shoppar. Jag tycker inte om att gå i affärer, men internetshoppar ofta.
Hur mycket tid lägger jag på att söka?
Vilka situationer shoppar jag i?
Tröst? Uttråkning? Ensamhet?
Hur mycket av det jag köper behöver jag egentligen?

Och hur mycket pengar lägger jag på onödiga saker?
Hur mycket resurser går till något som jag ändå kommer att slänga ut?
Har jag verkligen lärt mig urskilja "behöver" och "vill ha"?

Istället för att söka på någonting jag kommer på, så ska jag skriva ner det och efter dessa fyra månaderna är slut så ska jag gå igenom det och försöka se om det är något jag fortfarande behöver, eller om det bara var något flyktigt och i så fall i vilken situation idén uppstod.

Är det något som dyker upp så får jag ta ställning till det då, detta var lite av en impuls och jag har inte haft så lång tid på mig att ordna till det.
Jag kommer att få besök från utlandet så någon inträdesbiljett/tågbiljett kommer det nog att bli.

Jag hoppas att jag klarar det, och kanske till och med lär mig något av det. 
Vill du hänga på?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar