tisdag 15 september 2015

Foraging





Två tygkassar med krikon och två tygkassar med äpplen (hälften på foto) följde med mig hem efter en tur till landet och mina föräldrars kvarter. 

Krikon växer fritt längs ett promenadstråk. 
Äpplena plockades från de grenar från en grannes träd som hängde över tomtgränsen , efter frågan om lov. 
De var bara glada att någon ville ha det och erbjöd mig både stege och att plocka från tomten, men det blev lite diskussion med familjen huruvida det var accepterat att fråga. 

Tre sa att de aldrig skulle gjort det - det finns frukt att köpa i affären. 
En sa att hen inte hade frågat utan bara plockat - Tar de inte hand om frukten utan bara låter den ruttna vill de inte ha den. 
Jag anser att det är synd att bra frukt inte kommer till nytta , men jag hade aldrig plockat utan lov. 

Vad anser du? 

Vad gör jag då med all frukt? 

Mestadels sylt och marmelad. 

I år har det hittills blivit:
  • 5 burkar rabarbermarmelad
  • 10 burkar bananmarmelad
  • 5 burkar gul krikonsylt
  • 2 burkar röd krikonsylt
  • 3 burkar äpplemos
  • 2 portioner äpplekräm
 Jag har kvar 75% av äpplena framme och i frysen finns hälften av krikonen i väntan på fler glasburkar. 
 
Nu äter jag inte allt själv utan det mesta blir gåbortpresenter, julklappar eller ges bort utan någon större anledning än att jag har för mycket. Hade jag ätit allt själv hade jag varit självhushållande på sylt -bortsett från lingonsylt - till 2030 bara på den här sommarens kok. 
 
Krikonen var väldigt sura i år så den sylten är rätt så syrlig - svår att äta på sked men god till något annat. Jag hade gärna fått tag på plommon och gjort plommon&kanel-sylt, men bortsett från det är jag nog rätt nöjd med vad jag har gjort eller ska göra. 
Det kommer att bli en eller två burkar äpplemarmelad men resten kommer bli mos och kräm.
Krikonen i frysen kommer att bli sylt. 
 
Spara,spara,spara...
 
 
 

2 kommentarer:


  1. Hej!Är du som jag dålig på att komma på bra och hälsosamma mellanmål och snacks?
    Då har jag tävlingen för dig!
    Du kan just nu vinna en månads fri prenumeration med sändning varje vecka från Fikabox.se
    Kolla in tävlingen här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/09/tavling-vinn-en-fikabox-i-veckan-i-4.html


    Jag kör även en tävling i samarbete med CCS Healthcare tävlar jag ut två kit med Oliva by CCS produkter till två lyckliga personer.
    Kolla in där här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/09/tavling-vinn-ett-kit-med-oliva-by-ccs.html#.Vfl-bZ3tmko
    Gillar du inte sådana här kommentarer eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en bra dag!
    Kram Joanna

    SvaraRadera

  2. Hej!Är du som jag dålig på att komma på bra och hälsosamma mellanmål och snacks?
    Då har jag tävlingen för dig!
    Du kan just nu vinna en månads fri prenumeration med sändning varje vecka från Fikabox.se
    Kolla in tävlingen här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/09/tavling-vinn-en-fikabox-i-veckan-i-4.html


    Jag kör även en tävling i samarbete med CCS Healthcare tävlar jag ut två kit med Oliva by CCS produkter till två lyckliga personer.
    Kolla in där här: http://www.domkallarmighannes.com/2015/09/tavling-vinn-ett-kit-med-oliva-by-ccs.html#.Vfl-bZ3tmko
    Gillar du inte sådana här kommentarer eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas du får en bra dag!
    Kram Joanna

    SvaraRadera