fredag 4 december 2015

Svara på myter och fördomar

 Jag blev tillfrågad om att svara med min synpunkt på vissa myter och förutfattade meningar om autism. Jag upprepar, MIN synpunkt!
 Dessa är de jag har hört och läst, finns det andra ni vill att jag lägger till får ni gärna kommentera med de. Finns det frågetecken i hur jag menar så fråga. Jag tycker det är synd att det finns så lite information ute och så många med felaktig syn på det så om detta kan hjälpa, så vill jag att det gör det.

Personer med autism saknar empati - Jag saknar inte det helt, men jag har väldigt svårt för att tänka mig in i hur andra personer tycker och känner, det känns inte rätt för mig eftersom jag inte vet om jag har rätt eller inte. Det känns som att gissa, och det gillar jag inte. Om du ler eller gråter så förstår jag vad du känner, det däremellan är en gråzon. Om du berättar vad som hänt så kan jag använda uteslutningsmetoden och lägga fram en grundad gissning i hur du känner dig. Det kommer inte automatiskt.
Personer med autism saknar sympati - Jag har sympati, men jag har kanske inte så lätt att visa det som andra har - jag vill inte säga något "fel" för att jag inte kan läsa av personen korrekt. Svårt att visa det, men jag känner med dig. Jag har lätt att förstå de uppenbara situationerna till exempel om någon ramlar, men jag behöver mer information för de dolda situationerna.
Personer med autism fick inte tillräckligt med kärlek som barn - Jag har en väldigt kärleksfull familj. Jag och mina syskon fick kärlek i mängder.
Du kan inte ha autism, sitter inte de bara och gungar fram och tillbaka? - Jag har högfunktionell autism, jag fungerar i hög grad "normalt" - vad nu det ordet betyder- , det finns de som fungerar bättre eller sämre och har samma diagnos. Alla är inte lika och det är en bred diagnos. Och nej, jag gungar inte. Och ja, jag är säker på att jag har autism. Det är psykologen, arbetsterapeuten och två läkare också.
Personer med autism har tics - Många har. Jag har ett par stycken.
Personer med autism kan inte hålla ögonkontakt - Jag kan ha svårt med ögonkontakt och jag tycker inte om det. Personer jag känner väl går bra, nya okända personer har jag svårt för och jag tycker inte om när folk tittar på mig länge. Och jag kan inte äta om folk tittar på mig stirrandes eller som om de väntar på ett svar eller en reaktion.
Personer med autism är smarta/ Personer med autism är dumma i huvudet- Både och. Jag har hög intelligens så jag är smart på det sättet. Jag har väldigt lätt för att nörda in mig och läsa allt om ett visst ämne, och blir smart på det sättet. Jag är usel på att förstå kroppsspråk, ironi, sarkasm och dubbelbetonade meningar och är korkad på det sättet. Jag är bra på vissa saker och smart på det men det finns folk ute som är bra på att ta hand om andra - halva min släkt - eller att bygga hus, skriva böcker och bygga molekylmodeller - och de är smartare än jag inom det. Alla har sina styrkor och svagheter.
Personer med autism kan inte skämta och skratta - Jag kan skämta hjälpligt men det är få som skrattar åt mig. Min galghumor är det roligaste jag har. Jag kan skratta. Däremot kan jag ha svårt att förstå vad som är kul med vissa skämt. Jag förstår orden men inte vad de menar.
Personer med autism har svårt att koncentrera sig - Både och. Om jag fastnar i något intressant så har jag svårt att komma loss. Det kan gälla att fastna i en tanke eller ett matteproblem och inte kunna släppa det förrän jag har ett svar eller att läsa en hel bok utan paus, eller att förlora timmar med att skriva utan att märka att tiden rinner iväg. Däremot så har jag svårt att koncentrera mig vid samtal då jag lätt fastnar i min egen tankevärld, eller om jag gör något som bara använder kroppen eller inte utmanar mig intellektuellt. Men generellt skulle jag nog säga att jag har dålig koncentrationsförmåga.
Personer med autism har utvecklingsstörning eller funktionsnedsättning - Jag kan tycka att autism i sig kan vara det, men om man ser bort från det så har mina andra sjukdomar inte med autism att göra.
Personer med autism har epilepsi - Det finns de med det, det finns de utan. Jag har inte epilepsi.
Personer med autism har syn- eller hörselnedsättning - Jag har glasögon? Räknas det?
Personer med autism har ritualer - Jag vet inte om alla har. Jag har. Inte ritualer som i att offra getter men jag har en viss ordning som jag måste göra saker i. När jag går hemifrån, när jag går ifrån köket och när jag går och lägger mig är de tre största och mest tidsslösande för mig. Jag tycker inte om de.
Personer med autism har konstiga sinnesupplevelser - Jag har bara levt genom mina ögon så jag vet inte hur andra tycker, men genom beskrivning, samtal och undersökningar vet jag att det kan stämma. Jag har det.
 Jag är känslig om det är mycket och många ljud runt omkring mig, att hålla ett fungerande samtal med en pipande dator, någon som pratar i bakgrunden, en telefon som vibrerar, någon som går förbi samtidigt som regn slår mot rutan är väldigt,väldigt svårt.
 Jag är känslig om det är för mycket som händer runt omkring mig även fast det inte involverar mig. Att sitta och fika på ett köpcentrum med folk som går förbi, ett litet barn som springer och ramlar, ett par som har en hetsig diskussion, någon som tvättar fönster, några som sätter upp nya skyltdockor och någon som tappar sina kassar samtidigt som musik i bakgrunden kör och lampor blinkar är inte så avslappnande för mig som andra verkar ta det som.
Jag har svårt att sålla bort intrycken. Det är som att allt attackerar samtidigt och även fast vissa saker inte är viktiga för mig så kan jag inte ta bort de och fokusera på det andra.
Vissa har svårt med att beröring går på samma sätt, att all beröring känns tio gånger värre. Det har jag inte - jag tycker inte speciellt mycket om beröring som generell basis - men det gör inte ont.
Men med syn och hörsel är det som att allt som händer antingen är riktigt högljutt eller har en aura med blinkade ljus. Båda drar min koncentration och gör mig väldigt trött och ger huvudvärk, bara av intryck som betecknas som oviktiga av andra och som kanske inte kommer ihåg det dagen efter.
Personer med autism har fixeringar - Ja. Jag har lätt att nörda in mig. Jag har svårt för att släppa vissa saker. Jag har lätt för att älta.
Jag läser hellre om en bok än läser en ny, jag ser hellre samma film om och om igen än ser en ny.
Jag kan läsa och se nya, men jag föredrar de jag kan.
Om jag är orolig för någonting tänker jag på det hela tiden och kan inte få det ur skallen. Dag efter dag efter dag efter dag....
Personer med autism har specialintressen - Skyldig. Så skyldig. Alltid haft, kommer alltid att ha.
Personer med autism är känsliga för rutinbrott och miljöändringar - Ja. Jag tycker verkligen inte om förändringar, jag tycker inte om att något/någon ändrar mina planer och jag har svårt att hantera det.
Ett exempel som psykologen tyckte var riktigt bra;
Jag ska bli hämtad av mina föräldrar klockan 15. Jag gör mig i ordning så att jag är klar 14.45 för jag vet att mina sista ritualer tar 12-15 minuter. Jag gör allt i rätt ordning, klär på mig skor, samlar ihop mina saker och ställer mig vid dörren med nycklarna i handen. 15.05 ringer jag för de har inte kommit. Då får jag veta att de precis kör hemifrån men att de ringer när jag ska gå ner. Det ger mig 20 minuter extra tid.
Jag står kvar.
Tanken att ta av mig, lägga nycklar, sätta mig och sedan gör om allt igen finns inte.
Så jag står kvar på plats tills de ringer 20 minuter senare och då går jag ner.
I mitt huvud är jag då redan framme, för det var så det skulle ha varit.
Miljöändringar är nog inte så allvarligt. Jag har rätt så bra bildminne så jag kan tycka att något ser fel ut om det är ändrat sedan jag var där sist. Men jag kan möblera om hemma om jag vill det.
Personer med autism vill inte ha relationer - Jag älskar min familj och mina vänner och jag vill ha kvar de. Däremot har jag svårt att låta någon komma in på mig, jag har svårt att fästa mig och detta gör att jag har lätt att dra mig ur dåliga relationer. Jag är hellre ensam än i dåligt sällskap. Jag har svårt med närhet, fysisk och psykisk vilket kan göra det svårt med romantiska/sexuella relationer.
Personer med autism är robotar och har inga känslor - Jag är en levande människa - ingen maskin. Jag har känslor, men inte samma som alla andra och jag visar de inte på samma sätt.
Man växer ifrån autism - Nej. Det finns ingen medicin och inget botemedel. Det är kvar hela livet men du lär dig att leva med det. Autism är inget du har eller får, det är något du är. Det är bara ett ord på hur du tänker.

Jag har nyligen fått diagnos, men jag har haft dessa problem hela mitt liv. Att jag kan prata om det nu är tack vare utredning och diagnos.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar