fredag 6 januari 2017

Mikrovågsugn- ett måste i dagens samhälle?

När jag flyttade in den 2 September så upptäckte jag att min mikrovågsugn var för stor för att passa på den lilla köksbänken eller i den inbyggda hyllan. Så den slängdes. 
Med tanken att köpa en ny så snart som möjligt, en mindre, nyare,bättre modell. 

Men så gick dagarna. 
Och det glömdes bort. 

För att jag upptäckte att jag inte riktigt behövde den. 

I förra lägenheten där den stod uppe så användes den mycket. Nästan varje dag. Snabbt och enkelt. 

Men här tänker jag inte på det. 
Jag har vattenkokare och fryst mat smakar mycket bättre uppvärmd i ugn eller på spisplattan. Och varm choklad är mycket godare gjord i kastrull med mörk choklad och mjölk än mikrad mjölk och oboy. 
Det mesta blir godare när det lagas lite långsammare. 
Varför stressa så mycket med mattillagning? 

Jag har bott här nu i 4 månader, och några dagar, och det har hittills varit två gånger jag saknat mikrovågsugn. Båda gångerna var under dåliga dagar när jag var sugen på Billys Panpizza. 
De smakar inte alls likadant bakade i ugnen. 
Det är det enda. 

Är det värt att skaffa mikrovågsugn för det?
För om jag skaffar en kommer jag säkert att gå tillbaka och använda den lika mycket som tidigare. 

Dagens samhälle är stressigt, allt ska gå snabbt och smidigt. 
Men varför låter vi det ta så stor plats i vår fritid? 

Tiden vi lägger på att laga mat blir allt kortare och kortare. 
Ätstörningar och viktproblem bara ökar. 
De som bor i familjer äter sällan tillsammans. Allt oftare äter vi ute, i farten. 

Snabbt.Snabbare.Snabbast. 

Testa nästa gång att inte använda mikrovågsugnen. 
Ta den tiden det tar att koka varm choklad på spisen. 
Testa och se, är det värt det? 

Kanske är mikrovågsugnen en onödig modernitet som ger oss mer tid att stressa. 
Kanske mår vi bättre av att göra saker det långsamma, ordentliga sättet och värdera vår tid bättre. 
Kanske är jag korkad som inte köper en ny direkt, som inte njuter av att kunna göra saker utan ansträngning. 
Vem vet egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar