tisdag 3 januari 2017

Unread (book)stash year 2017

I december så letade jag efter läsutmaningar.
Listor. Tips. Något att beta av. Något att fokusera på.

Sedan räknade jag igenom mina bokhyllor.

Och med alla böcker jag fick från flyttande Moster, alla som jag köpte men sedan inte läste och alla som jag inte valde framför att läsa om en gammal favorit... så hade jag 124 böcker jag inte läst.

Jag är en sådan som hellre läser om en bok jag vet att jag gillar,
än som läser en ny och riskerar att ogilla den.
Och då ha spenderat de timmarna i"onödan" när jag hade kunnat spendera de "bättre" genom att läsa en favorit.
Samma med filmer.

Så detta året gav mig själv utmaningen att :


  • Bara läsa böcker jag äger, men inte har läst ännu
  • Inte köpa nya böcker
  • Inte låna på bibliotek, eller av vänner
Och i gengäld
  • När jag läst alla, får jag köpa en ny för var 10e jag läst
  • Och för varje 5e jag donerar/slänger/ger bort får jag köpa ytterligare en ny
Jag beställde några böcker, som inte kommit ännu, på mellandagsrean.
De kommer också att ingå i utmaningen, men är inte medräknade i de 124, så jag har några fler än 124 att läsa.
Av de 124 så var 20 faktaböcker. De kommer inte att räknas med på exakt samma sätt då jag inte läser alla faktaböcker på samma sätt som fiktiva böcker. Det är bra om jag läser de, men inget krav. 
Dock står de med i de 124 då jag tekniskt sett inte läst de helt, eller alls. 

Jag får lov att önska mig fler böcker. Är det sådana jag inte läst, är de med i utmaningen. 

Det roliga är att så fort jag berättade för vänner om min utmaning, för att få lite stöd och hjälp, så började de gissa datum jag kommer vara klar med utmaningen. 

Tanken var att jag ska göra det under 2017, och att jag inte får bryta (med två undantag - jag får läsa om böcker vid högläsning för småttingar och om böcker jag ville köpa med speciellt ändamål kommer i lager får jag köpa de).
Men att jag inte gav mig själv mer press än så.
Dock läser jag snabbt. Och jag har redan en bok jag vill köpa (bok 9 i en serie jag älskar som släpps under vårsommaren). 

Men hur snabbt kan jag egentligen läsa igenom de böcker jag inte värderat först?

Eftersom jag inte har tillåtelse att läsa om, så kommer det gå snabbare. Men jag vet redan att vissa av böckerna blir svåra - de tre sista i en serie som jag är rädd kommer förstöras då den tredje faktiskt hade ett bra slut, historiska romaner på engelska som inte riktigt är mitt intresseområde men som blev rekommenderade och böcker som är skrivna så konstigt eller förvirrande att jag la de åt sidan och pausade (för ett par år..) efter några sidor. 

I,T och MT tror att jag kommer att vara klar till påsk
Familjen H-B tror till min födelsedag
J,MM tror till mitten av sommaren
MoP tror till början av hösten

Ska bli spännande att se! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar